Spoofing telefoniczny – na czym polega oszustwo?

Spoofing telefoniczny. Nowa metoda oszustów

Oszuści nie od dziś podszywają się pod pracowników banków lub innych instytucje publicznych. Jest to sposób na wyłudzenie danych osobowych albo informacji, które dadzą im dostęp do Twojego konta w banku.

Ty, razem są wyjątkowo wiarygodni – stosują tzw. spoofing telefoniczny.

Na czym polega spoofing telefoniczny?

Oszust dzwoniąc do Ciebie, podszywa się pod numer, który znasz, a nawet masz zapisany w książce telefonicznej w Twoim telefonie. Na ekranie widzisz znany numer albo opis np. „Pani Basia z PKO” (bo tak masz zapisany numer, z którego zwykle dzwoni konsultantka Twojego banku).

Z pełnym zaufaniem odbierasz.

Uwaga! O to właśnie chodzi oszustom. Może Cię poinformować, że istnieje podejrzenie włamania na Twoje konto bankowe. Ewentualnie spyta, czy ostatnio zlecałeś przelew na jakaś kwotę, i poda fikcyjne nazwisko rzekomego adresata tego przelewu.

Oczywiście zaprzeczysz, więc zostaniesz poinformowany o tym, że musisz koniecznie przeprowadzić „procedurę bezpieczeństwa”, bo Twoje konto internetowe albo telefon zostały zhakowane.

W tym celu masz podać rozmówcy dane dostępu do konta bankowego, np. hasło i kody SMS, które przychodzą na twój telefon. Bywa, że w nerwach je podajesz. Bywa też, że ten (niby) pracownik banku prosi o zainstalowanie konkretnej aplikacji w telefonie.

Gdy to zrobisz, dasz mu dostęp do Twojego telefonu, będzie mógł posługiwać się nim jak właściciel, np. zlecać przelewy w aplikacji bankowej. Tak możesz stracić wszystkie pieniądze z konta. Złodziej może też na Twoje konto zaciągnąć kredyt.

Spoofing telefoniczny – co zrobić?

Jeżeli odbierzesz taki telefon, w żadnym razie nie podawaj danych osobowych ani danych dostępowych do konta bankowego, takich jak hasło, numer klienta itp. Prawdziwi pracownicy banków o to nie proszą. Najlepiej rozłączyć się, samodzielnie zadzwonić do banku i wyjaśnić sprawę.

Przed procederem ostrzegają banki, ale też m.in. ZUS, US, ubezpieczyciele – oszuści podszywają się pod te instytucje. Dlatego odbierając telefon, nawet z numeru, który znasz, musisz bezwzględnie zachować zasadę ograniczonego zaufania.

Komentarze

Czytaj także...