Upoważnienie do odbioru – jak napisać upoważnienie?

Upoważnienie do odbioru

Nie zawsze możesz dopilnować osobiście wszystkich formalnych spraw. Jeśli ktoś ma to zrobić za Ciebie, potrzebuje upoważnienia.

Kogo można upoważnić?

Każdego, do kogo masz zaufanie, np. członka rodziny albo sąsiada. Nie ma tu żadnych ograniczeń poza tym, że powinna to być osoba dorosła i zdolna do czynności prawnych. Musisz jednak mieć świadomość, że udzielając upoważnienia do odbioru, nie unikasz odpowiedzialności. Jeśli ten, kogo upoważnisz, np. zgubi dokumenty, nie odbierze ich w terminie albo coś zaniedba, to Ty poniesiesz tego konsekwencje.

Jak napisać upoważnienie do odbioru?

Zwykle nie jest wymagana specjalna forma. Dokument musi zawierać dane osoby upoważniającej oraz osoby upoważnionej (w obu wypadkach imię, nazwisko, numer PESEL, numer dowodu osobistego). Należy też wpisać miejscowość i datę, kiedy upoważnienie do odbioru zostało sporządzone.

Uwaga! Zasadnicza część pisma to oświadczenie woli i określenie celu, dla którego jest wystawione, np. „upoważniam do odebrania dokumentów”, upoważniam do odebrania umowy w moim imieniu”. Osoba upoważniająca musi czytelnie się podpisać. Natomiast ten, kto ma posługiwać się dokumentem, za każdym razem będzie musiał okazać swój dowód tożsamości. Udzielając upoważnienia do odbioru, trzeba też od razu, czy będzie ono obejmować czynność jednorazową, czy być udzielone bezterminowo.

Wzór upoważnienia do odbioru




Sytuacje szczególne

W większości spraw urzędowych wystarczy zwykłe upoważnienie, spisane ręcznie, bez poświadczenia notarialnego. Czasem jednak wymagana jest forma szczególna. Tak jest np. w przypadku spraw w ZUS-ie (tam trzeba udzielić pełnomocnictwa, wypisując formularz ZUS PEL) czy w urzędzie skarbowym (tu trzeba wypełnić formularz PPO-1). Jeśli chcesz więc poprosić kogoś, by działał w Twoim imieniu, upewnij się, czy dana instytucja honoruje zwykłe upoważnienie czy wymaga specjalnych formularzy.

Upoważnienie do odbioru listów poleconych

Do tego potrzebne jest pełnomocnictwo pocztowe. Trzeba je wypełnić w placówce pocztowej, ale gdy masz problem, żeby tam dotrzeć, możesz to zrobić w domu, w obecności listonosza. Ostatnio Poczta Polska wprowadziła nową możliwość: pełnomocnictwo można wypełnić online dzięki interaktywnym wnioskom dostępnym na stronie internetowej: poczta-polska.pl. Formularz łatwo wypełnisz w komputerze, potem wystarczy go wydrukować, podpisać i zanieść na pocztę.   

Komentarze

Czytaj także...