Odszkodowanie za opóźnienie samolotu - jak je dostać?





Jak dostać odszkodowanie za opóźnienie samolot?

Gdy samolot jest spóźniony, pasażerowie mają prawo do rekompensaty - nawet 600 euro. Jeśli przylot będzie opóźniony o ponad 3 godziny, zgodnie z przepisami masz prawo do odszkodowania. Ta zasada obowiązuje we wszystkich liniach lotniczych z krajów Unii Europejskiej, także tych czarterujących samoloty dla biur podróży.

Uwaga! Lecisz z Polski i samolot jest opóźniony? Odszkodowanie należy Ci się niezależnie od tego, z jakiego kraju są linie lotnicze.
Często na te pieniądze trzeba długo czekać, ale warto się o nie upominać.

Wysokość odszkodowania za opóźnienie samolotu

Wysokość odszkodowania zależy od długości trasy i wynosi:
  • 250 euro (czyli ponad 1000 zł) - w przypadku lotów do 1500 km (np. do Bułgarii, Chorwacji);
  • 400 euro - przy lotach na dystansie 1500 -3500 km (np. do Portugalii, Hiszpanii, Turcji, Egiptu);
  • 600 euro - dla dalszych lotów (np. do USA).

Jak złożyć reklamację za opóźnienie samolotu?

Gdy wykupiłeś wycieczkę, przy opóźnionym samolocie warto składać reklamację dwutorowo. Jednocześnie złóż reklamacje i w liniach lotniczych i w biurze podróży, bo to pozwoli wyjaśnić faktyczną przyczynę opóźnienia samolotu.
Uwaga! Jest to istotne, bo zdarza się, że linie lotnicze twierdzą, że opóźnienie jest z winy biura podróży, a biuro podróży, że to wina przewoźnika.
W reklamacji opisz opóźniony lot i napisz jakie są Twoje żądania. W piśmie lub e-mailu do linii lotniczych zażądaj odszkodowania zgodnego z długością trasy. W piśmie lub e-mailu do biura podróży możesz zażądać odszkodowania za opóźnienie samolotu (takiego, jak od linii lotniczych) oraz za zmarnowaną część wakacji.
Uwaga! W tym drugim przypadku w wycenie swojej szkody powołaj się na tzw. tabelę frankfurcką. Według niej za lot opóźniony o ponad 4 godziny klientowi biura podróży należy się bonifikata - 5% ceny wczasów.
W obu przypadkach poproś o podanie przyczyny opóźnienia samolotu. Powołaj się na podstawę prawną-Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 lutego 2004 r. Dołącz ksero dokumentów potwierdzających lot (np. karty pokładowej).

Gdzie znajdziesz bezpłatną pomoc?

Gdy złożone przez Ciebie reklamacje zostaną rozpatrzone negatywnie, zwróć się o darmową pomoc w uzyskaniu odszkodowania do:

Powiatowego/miejskiego rzecznika konsumentów. Jego dane teleadresowe uzyskasz na infolinii konsumenckiej - tel. 801-440-220.

Europejskiego Centrum Konsumenckiego (ECK) - jeśli biuro podróży lub linie lotnicze są z innego kraju UE. Kontakt: tel. 22 55-60-118 (dyżury prawników pn-pt w godz.: 10-14); e-mail: eccnet-pl@europa.eu

Komentarze

Czytaj także...