Reklamacja za opóźniony lot

Jak napisać reklamację za opóźniony lot?

Za opóźnienie samolotu przekraczające trzy godziny przysługuje odszkodowanie, chyba że wynikło ono z przyczyn niezależnych, a więc jeśli powodem opóźnienia samolotu był wybuch wulkanu, strajk na lotnisku lub zamieszki.





Jak napisać reklamację?

Reklamację za opóźniony lot możesz napisać samodzielnie albo skorzystać z gotowego formularza. Znajdziesz go na internetowych stronach linii lotniczych albo Federacji Konsumentów, Urzędu Lotnictwa Cywilnego czy Europejskiego Centrum Konsumenckiego (po angielsku).

W reklamacji za opóźniony lot zażądaj odszkodowania.
Uwaga! Jego wysokość zależy od długości trasy i opóźnienia, i wynosi od 250 euro do 600 euro. W przypadku lotu z Warszawy do Londynu i trzygodzinnego opóźnienia w grę wchodzi ta najniższa kwota.
Tak przygotowane pismo wyślij na adres przewoźnika, najlepiej  listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. Niektórzy przewoźnicy żądają wysyłania reklamacji wyłącznie poczta elektroniczną. W takiej sytuacji możesz wysłać równocześnie e-mail i list polecony.

Wzór reklamacji za opóźniony lot   


Niezależnie od odszkodowania, linia lotnicza ma obowiązek jeszcze na lotnisku zaopiekować się pasażerami opóźnionego samolotu.
Uwaga! Po dwóch godzinach opóźnienia przysługuje im bezpłatny posiłek i napój. Gdyby przewoźnik "zapomniał" o tym obowiązku, koniecznie zachowaj rachunki za to, co sam kupiłeś (oczywiście zakupy muszą być odpowiednie do czasu oczekiwania) i dołącz je potem do reklamacji za opóźniony lot
 Masz też prawo do dwóch bezpłatnych rozmów telefonicznych, a gdyby na samolot trzeba było czekać cała noc, także do noclegu oraz transportu do hotelu i potem z hotelu.




Czy musisz przyjąć odszkodowanie w postaci voucherów/zniżek na dalsze przeloty?

Wszystko zależy od charakteru odszkodowania. Jeżeli pieniądze należą Ci się jednoznacznie na podstawie obowiązujących przepisów, masz prawo żądać wypłaty środków w postaci gotówki lub przelewu, a gdy sprawa nie jest tak jasna (np. mógłbyś mieć kłopoty z udowodnieniem swoich racji) , vouchery mogą być dobrą formą kompromisu z przewoźnikiem.

Czujesz się skrzywdzony odpowiedzią linii lotniczych na reklamację

We  wszystkich  sprawach  dotyczących opóźnionych  bądź odwołanych lotów, bądź też odmowy wpuszczenia na pokład, skargi na odpowiedź przewoźnika można kierować do Komisji Ochrony Praw Pasażerów przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, ul. Żelazna 59, 00-848 Warszawa.

Wraz ze skargą należy złożyć kopię dotychczasowej korespondencji z przewoźnikiem.
Uwaga! Niestety, Komisja nie pomoże Ci w sprawach związanych z utratą, opóźnieniem lub uszkodzeniem bagażu, tu pozostaje Ci tylko sąd.

Czy powinieneś iść ze swoją sprawą do sądu?

Linie lotnicze nie mają ściśle określonego prawem terminu na   odpowiedź na reklamację i często rozpatrują ją bardzo długo, nawet dwa miesiące. Po dwóch miesiącach warto wysłać skargę na lekceważenie pasażera do Komisji Ochrony Praw Pasażerów.

Jeżeli przewoźnik uparcie odmawia uznania Twoich praw, a Komisja Ochrony Praw Pasażerów nie może Ci pomóc, spór może znaleźć rozwiązanie w sądzie. W postępowaniu przed  sądem, w napisaniu  pozwu, ale  również  w podjęciu mediacji z przewoźnikiem  pomóc  może  również  Federacja Konsumentów. 

Komentarze

Czytaj także...