Porada prawna online cz. 25





Jakie prawa ma pacjent u lekarza?

Przepisy gwarantują wszystkim pacjentom, także w średnim i podeszłym wieku, równy dostęp do leczenia i badań. Dlatego to ważne, abyś znał swoje prawa i wiedział, jak z nich korzystać.

Prawo pacjenta do badań

Choć lekarz nie ma obowiązku kierować pacjenta na każde badanie, o które poprosi, nie znaczy to, że może wcale nie kierować Cię na badania profilaktyczne.

Zlecenie badań profilaktycznych należy do podstawowych obowiązków lekarza POZ.



Jeśli potrzebujesz badan profilaktycznych, a lekarz odmawia Ci skierowania, nie rezygnuj. Krótko i rzeczowo wyjaśnij, dlaczego uważasz, że potrzebujesz badania, o które prosisz. Możesz też powołać się na ten przepis prawny: §4 Rozporządzenia Min. Zdrowia ws. świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej (Tj.: Dz.U. 2016, Dz.U. 2017 poz. 125, poz. 86).
Uwaga! Lekarz nie może odmówić Ci badania, twierdząc, że "program profilaktyczny" nie obejmuje osób w Twoim wieku. Masz wtedy prawo do badania poza programem.

Prawo pacjenta do diagnozy

Zdarza się, że gdy pacjent opisuje lekarzowi swoje dolegliwości, słyszy że "to już taki wiek". Jeśli lekarz próbuje w ten sposób zakończyć rozmowę z Tobą i odesłać Cie bez zajęcia się Twoim problem zdrowotnym - protestuj.
Uwaga! Lekarz ma obowiązek badania pacjentów, rozpoznawania chorób i zapobiegania im oraz leczenia i rehabilitacji pacjentów chorych.
Nawet jeśli problem zdrowotny jest związany z wiekiem, lekarz ma obowiązek Cię zbadać. Wyjaśnij mu, że się niepokoisz i prosisz o badanie.

Podstawa prawna: Art. 2 Ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Tj.: Dz.U. 2017 poz. 125).

Prawo pacjenta do informacji

Jako pacjent masz prawo otrzymać od lekarza informację o swoim stanie zdrowia oraz o tym, jak przyjmować zalecone leki.
Uwaga! Lekarz powinien udzielać wyjaśnień w sposób zrozumiały i przystępny dla pacjenta. Nie bój się pytać. Masz prawo prosić o wyjaśnienia tak długo, aż przekazana informacja będzie dla Ciebie w pełni zrozumiała.
Podstawa prawna: Art. 9 Ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Tj.: Dz.U. 2017, poz. 1318).

Prawo pacjenta do leczenia bólu

Niektórzy pacjenci w starszym wieku słyszą od swoich lekarzy, że "starość musi boleć". Jednak prawo gwarantuje nam, pacjentom, prawo do leczenia bólu.
Uwaga! Lekarz ma obowiązek zareagować, gdy zgłaszasz mu odczuwanie bólu.
Każdy lekarz powinien określić stopień natężenia bólu u swojego pacjenta, podjąć jego leczenie (za pomocą leków, ale także zabiegów fizjoterapii). Powinien także monitorować, czy podjęte działania przynoszą Ci ulgę.


Podstawa prawna: Art. 9 Ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Tj.: Dz.U. 2017, poz. 1318).




Jak przygotować się do rozmowy z lekarzem?

Pacjenci często narzekają, że lekarze ich nie słuchają i nie przekazują im ważnych informacji. Jednak, pacjenci, czasem postępują w podobny sposób. Aby wizyta u lekarza przyniosła efekty, warto przygotować się do rozmowy i jasno określić swoje oczekiwania.

Częstym błędem pacjentów jest podawanie lekarzowi wielu nieistotnych szczegółów. Jak każdy człowiek, może po prostu przestać nas słuchać. Dlatego należy się ograniczyć tylko do ważnych informacji.
Uwaga! Przed wizytą zastanów się, jakie problemy zdrowotne chcesz zgłosić lekarzowi, i jakie pytania mu zadać. Zapisz je.
Przygotuj listę wszystkich leków, ziół i preparatów, które przyjmujesz (także tych bez recepty). To zaoszczędzi czas na rozmowę o innych ważnych sprawach.

Jeśli masz niepokojące objawy, zapisuj je przynajmniej prze dwa tygodnie przez wizytą. Jeśli to np. ból głowy, mdłości, ból żołądka - notuj, o jakich porach się pojawiają.

Gdy chodzi o skoki ciśnienia lub temperatury - prowadź pomiary i zapisuj ich wyniki.

Zapiski z Twoich obserwacji i pomiarów pokaż lekarzowi i wyjaśnij krótko, co Cię niepokoi.

Jeśli odczuwasz ból, rzeczowo opisz, gdzie jest zlokalizowany i jak często Ci dokucza.

Na wizytę zabierz wyniki badań i informacje od innych lekarzy u których się leczysz.

Komentarze

Czytaj także...