Jak reklamować usługi firmy kurierskiej?

Reklamacja usług firmy kurierskiej

Kłopoty z przesyłkami zdarzają się zawsze, ale pod koniec roku, kiedy kurierzy mają bardzo dużo pracy, jest ich najwięcej. Także wtedy pojawia się najwięcej wątpliwości, co można z tym zrobić.

Czy przyjąć zniszczoną paczkę od kuriera?

Możesz przyjąć, ale musisz spisać z kurierem protokół szkody. Druk protokołu kurier powinien mieć przy sobie. To będzie podstawa do złożenia reklamacji. Jeżeli kurier mówi, że nie ma czasu i zawsze możesz towar odesłać, zrób w jego obecności zdjęcia uszkodzeń i domagaj się, by zaznaczył w potwierdzeniu odbioru, ze paczka jest uszkodzona i obawiasz się o jej zawartość. Następnie zadzwoń na infolinię firmy kurierskiej i poproś o wysłanie innego kuriera, z którym spiszesz protokół.

Uwaga! Jeśli Twoje obawy się potwierdzą, złóż reklamację w firmie kurierskiej. Najlepiej zrób to od razu, choć roszczenie przedawnia się po 12 miesiącach od dnia nadania paczki. Zdarza się, ze na opakowaniu nie widać uszkodzenia, ale przedmiot w środku jest zniszczony (np. stłuczony). W tej sytuacji również możesz reklamować w firmie kurierskiej, ale masz na to 7 dni od dostarczenia paczki. Do czasu aż przyjedzie przedstawiciel firmy i spisze protokół szkody, niczego nie wyrzucaj, ani opakowania, ani zawartości.

Kto odpowiada, gdy paczka zaginie?

Odpowiada ten, kto zgubił, czyli firma przewozowa, ale to nie znaczy, ze adresat, np. klient sklepu internetowego, musi toczyć z nią walkę. Jeśli przesyłka nie dotarła do Ciebie, sprzedawca ma obowiązek zwrócić Ci zapłacone pieniądze.

Sam może domagać się odszkodowania od firmy kurierskiej, bo to on podpisywał z nią umowę, lecz nie może Cię do niej odsyłać, twierdząc, że nie ponosi winy.

Co jeśli kurier nie dostarczy paczki w terminie?

Tutaj niewiele możesz zdziałać. Zgodnie z Prawem przewozowym przysługuje odszkodowanie od firmy kurierskiej (maksymalnie dwukrotność opłaty za nadanie przesyłki), ale tylko temu, kto zlecał usługę.

Uwaga! Jeśli jednak sprzedawca zagwarantował Ci, że towar dotrze w określonym terminie, to w razie spóźnienia możesz domagać się odszkodowania. Jednak musisz udowodnić, że to spóźnienie spowodowało wymierne szkody.

Co zrobić, jeśli są problemy z reklamacją usług kurierskich?

Jeśli firma kurierska nie chce przyjąć Twojej reklamacji lub uważasz, ze rozpatruje ją nierzetelnie, możesz zgłosić się do Urzędu Komunikacji Elektronicznej, który pomaga i interweniuje w takich sporach.

Szczegółowe informacje na ten temat uzyskasz, dzwoniąc do Centrum Informacji Konsumenckiej pod nr 22 330 4000 lub na stronie cik.uke.gov.pl. Mozesz też zadzwonić pod numer Infolinii Konsumenckiej 801 440 220 lub udać się do powiatowego (lub miejskiego) rzecznika konsumentów.

Komentarze

Czytaj także...