Porada prawna online cz. 22

Przedsiębiorca nie uznał odstąpienia od umowy

Masz prawo odstąpić od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa np. w domu, przez telefon) w ciągu 14 dni od jej zawarcia. Gdy podpiszesz umowę, bo przedstawiciel firmy Cię oszukał (np. podszył się pod osobę z firmy, z którą masz umowę lub twierdził, że Twoja firma zmieniła nazwę), wtedy na złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy zawartej pod wpływem błędu masz aż rok.





Jednak nieuczciwi przedsiębiorcy często nie uznają odstąpienia, i mimo jego złożenia nadal wystawiają rachunki i domagają się zapłaty lub żądają wysokich kar umownych. Warto zatem wiedzieć, co możesz wtedy zrobić.

Przedsiębiorca nie uznał odstąpienia od umowy: anulowanie opłaty lub kary

Jeśli przedsiębiorca nie uznał Twojego odstąpienia od umowy i domaga się zapłaty kary "za zerwanie umowy przed terminem", złóż u niego pismo z żądaniem anulowania tej kary.
Uwaga! W piśmie wyjaśnij, ze nie zerwałeś umowy, tylko odstąpiłeś od niej zgodnie z prawem. 
Gdy pod odstąpieniu od umowy otrzymałeś pismo informujące że "nie uznano reklamacji" i nadal otrzymujesz faktury, złóż do firmy pismo z żądaniem anulowania faktur.
Uwaga! Wyjaśnij w nim, ze nie składałeś reklamacji, tylko skorzystałeś z przysługującego Ci prawa odstąpienia od umowy.
Do czasu gdy przedsiębiorca nie uzna odstąpienia od umowy (na piśmie) bezpieczniej opłacać rachunki, bo inaczej firma może sprzedać dług, który, zanim dojdzie do wyjaśnienia sprawy, może bardzo wzrosnąć.

Przed zapłatą złóż w firmie pismo z oświadczeniem: "Zapłata żądanych przez Państwa kwot nie stanowi uznania przeze mnie długu".

Przedsiębiorca nie uznał odstąpienia od umowy: zawiadom prokuraturę

Do niedawna policja i prokuratura ignorowały osoby zgłaszające oszustwa ze strony przedsiębiorców. Obecnie w całym kraju toczą się postępowania przeciwko firmom naciągającym klientów.
Uwaga! Najlepiej złóż zawiadomienie na piśmie, tytułując je "Zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa". W piśmie opisz sytuację i załącz kserokopie posiadanych dokumentów. 

Przedsiębiorca nie uznał odstąpienia od umowy: bezpłatna pomoc Rzecznika Konsumentów

Darmową pomoc w sporach z przedsiębiorcami świadczą Powiatowi Rzecznicy Konsumentów. Adres biura Rzecznika Konsumentów otrzymasz na Infolinii Konsumenckiej pod numerem 801 440 220 lub 22 290 89 16.

Rzecznik Konsumentów może zwrócić się do przedsiębiorcy (firmy) z prośbą o wyjaśnienie powodów nie uznania Twojego odstąpienia od umowy.

W biurze Rzecznika Konsumentów możesz otrzymać również pomoc z przygotowaniu pism do przedsiębiorcy (np. żądaniem anulowania opłat), oraz pisma do prokuratury z zawiadomieniem o możliwości popełnienia przestępstwa.
Uwaga! Przed wizytą w biurze Rzecznika Konsumentów umów się telefonicznie i przygotuj komplet dokumentów dotyczących Twojej sprawy.




Gdzie można przeprowadzić postępowanie polubowne?

W razie nieuznania Twojego odstąpienia od umowy możesz wystąpić o rozstrzygnięcie sporu z firmą do jednego z sądów polubownych. Takie postępowania są (w przeciwieństwie do spraw przed sądami powszechnymi) nieodpłatne i toczą się dużo szybciej niż zwykłe procesy.

Gdy sprawa dotyczy umowy na dostawę prądu, gazu lub ciepła, sprawy rozstrzyga koordynator ds. negocjacji przy prezesie Urzędu Regulacji Energetyki.

Formularz wniosku o wszczęcie postępowania znajdziesz na stronie www.ure.gov.pl (zakładka Koordynator ds. negocjacji).

Szczegółowe informacje uzyskasz pod numerem 22 487 56 22 (8.00-10.00) lub 22 487 58 33 (14.00-16.00), czynne w dni robocze z wyłączeniem środy.

Gdy sprawa dotyczy usług telekomunikacyjnych (np. telefonu, internetu) lub pocztowych (np. listu lub paczki), wszelkie spory rozstrzyga prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Formularz wniosku o wszczęcie postępowania znajdziesz na stronie www.cik.uke.gov.pl/wzory-pism-i-dokumentow-14252

Szczegółowe informacje uzyskasz pod numerem Infolinii Centrum Informacji Konsumenckiej 22 330 4000.

Polubowne postępowanie prowadzą również stałe sądy polubowne, które działają przy Wojewódzkich Inspektoratach Inspekcji Handlowej.

Dane sądów polubownych i ich stron internetowych (na których znajdziesz formularze wniosków o wszczęcie postępowania) są dostępne na stronie www.uokik.gov.pl (zakładka Konsumenci/Instytucje Konsumenckie).

Informacje uzyskasz też na Infolinii Konsumenckiej 801 440 220 lub 22 290 89 16.

Komentarze

Czytaj także...