Normy czasu pracy
Jak normy w czasie pracy?
Kodeks pracy jasno określa podstawową dobową i tygodniową normę czasu pracy. Norma dobowa to 8 godzin, natomiast norma tygodniowa wynosi przeciętnie 40 godzin na tydzień w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy.Uwaga! Od tak ustalonych norm występują jednak wyjątki. I tak np. dla pracowników młodocianych w wieku do 16 lat oraz pracowników medycznych pracujących w zakładach opieki zdrowotnej wprowadzono inną (skróconą) normę czasu pracy.
Skrócenie wymiaru czasu pracy pracownika nie ma wpływu na skrócenie obowiązujących go norm czasu pracy. Zatem pracownika, którego zatrudniono na 1/2 lub 1/4 itd. etatu w dalszym ciągu obowiązują podstawowe, wynikające z przepisów Kodeksu pracy, normy czasu pracy, czyli 8-godzinna dobowa i przeciętnie 40-godzinna tygodniowa.
Uwaga! Warto na to zwrócić uwagę udzielając pracownikowi niepełnoetatowemu pisemnej informacji o warunkach zatrudnienia na podstawie art. art. 29 § 3 Kodeksu pracy.
Często się bowiem zdarza, że pracodawcy, którzy zatrudniają pracownika np. na 1/2 etatu podają w takiej informacji, że pracownika obowiązuje dobowa norma czasu pracy - 4 godziny i tygodniowa - 20 godzin.
To błąd.
Takiego pracownika w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy obowiązuje nada 8-godzinna dobowa i 40-godzinna tygodniowa norma czasu pracy i takie też dane należy wskazać w udzielanej pracownikowi informacji.
Komentarze