Praca bez umowy





Co zrobić, gdy pracodawca zatrudnia bez umowy o pracę?

Jeśli pracodawca nie podpisał z Tobą umowy o pracę, zwodzi Cię co do terminu jej zawarcia, choć codziennie przychodzisz do pracy, to popełnia wykroczenie.


Jaki termin na umowę o pracę?

Pracodawca musi podpisać umowę o pracę z pracownikiem nie później niż w dniu rozpoczęcia pracy.
Uwaga! Obowiązkiem pracodawcy jest też poinformować pracownika na piśmie m.in. o obowiązującym go czasie pracy, terminie wynagrodzenia, wymiarze urlopu wypoczynkowego, należnym mu okresie wypowiedzenia itd.

Jak postąpić, gdy pracujesz bez umowy o pracę?

Porozmawiaj z pracodawcą i spróbuj ustalić z nim termin podpisania umowy o pracę, Jeśli nadal nic się nie dzieje w tej sprawie, podejmij dalsze kroki.

Sprawdź, czy pracodawca zgłosił Cię do ubezpieczenia. Możesz to ustalić osobiście w każdym oddziale ZUS (wystarczy okazać dowód osobisty). Możesz to tez sprawdzić przez internet, rejestrując się na stronie ZUS-u.

Pozew o ustalenie istnienia stosunku pracy

Złóż do sądu pozew o ustalenie istnienia stosunku pracy. Za złożenie takiego pozwu nic nie zapłacisz.
Uwaga! W pozwie musisz podać nazwiska świadków, którzy potwierdzą, ze pracowałeś w tej firmie.

Wzór pozwu o ustalenie istnienia stosunku pracy  

Możesz też wykonać jeszcze jeden krok.




Skarga do Państwowej Inspekcji Pracy

Możesz zgłosić sprawę do inspekcji pracy. Inspektor może nałożyć na winnego wykroczeń np. mandat 2 tys. zł. Gdy są naruszone przepisy, dotyczące ubezpieczenia i podatków, inspektor pracy ma prawo powiadomić ZUS i urząd kontroli skarbowej. 

Komentarze

Czytaj także...