Jak napisać reklamację z tytułu rękojmi?

Reklamacja towaru w tytułu rękojmi

Sprzedawca odpowiada za każdy sprzedany towar aż przez dwa lata od dnia zakupu. Top tzw. rękojmia. Producent odpowiada tylko jeśli udzieli pisemnej gwarancji, której zasady i czas trwania określa on sam.



Dlatego z reklamacji u sprzedawcy powinieneś skorzystać zawsze, gdy:
  • towar wcale nie jest objęty gwarancją (wtedy nie możesz go reklamować u producenta);
  • gdy producent wymaga opłacenia kosztów odesłania towaru;
  • gdy producent wymaga opłacenia kosztów ekspertyzy. 

Co można zareklamować?

U sprzedawcy możesz zareklamować każdą rzecz, jeśli w okresie rękojmi (czyli 2 lat od zakupu) okaże się, że ma ona wadę, np.:
  • nie nadaje się do użytku lub przestała się do niego nadawać z powodu złego wykonania lub złej jakości materiałów(np. buty rozkleiły się, sprzęt AGD przestał działać, "zbiło się" wypełnienie poduszki);
  • nie ma cech, o których zostałeś zapewniony - np. na opakowaniu, w reklamie (np. buty miały być nieprzemakalne, urządzenie medyczne miało wyleczyć ból);
  • rzecz jest niekompletna lub ma inny skład niż wynika z informacji (np. brakuje ładowarki lub "bawełna 100%" ma sztuczne domieszki). 
Uwaga! Reklamacja nie przysługuje, gdy wada powstanie z Twojej winy (np. prałeś niezgodnie z zaleceniami na metce). 

Jak składać reklamację towaru?

Reklamację złóż na piśmie, razem z reklamowanym towarem i dowodem zakupu. W piśmie należy określić, czy żądasz bezpłatnej naprawy, czy wymiany towaru na nowy (to Ty o tym decydujesz).

Możesz żądać także obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy, jeśli:
  • wada jest istotna (gdy wymiana lub naprawa rzeczy nic nie zmienią);
  • sprzedawca nie naprawił lub ne wymienił towaru w "rozsądnym czasie". Prawo nie precyzuje jaki to czas - gdy sprzedawca się ociąga, np. po miesiącu, możesz wyznaczyć mu termin w osobnym piśmie;
  • gdy towar mimo wymiany lub naprawy ponownie okaże się wadliwy. 

Ile czasu masz na reklamację towaru?

Gdy wada ujawni się w okresie rękojmi (czyli w czasie dwóch lat od zakupu), na złożenie reklamacji towaru masz aż rok od dnia jej wykrycia, a to oznacza, że reklamację możesz złożyć także po upływie okresu rękojmi.

Dla przykładu: 15 listopada 2015 r. kupiłeś czajnik elektryczny. Sprzedawca odpowiada za niego dwa lata (do 15 listopada 2017 r.). Gdy 20 października 2017 r. zacznie źle działać, nie musisz się speszyć - reklamację możesz złożyć  do dnia 20 października 2018 r. (tj. przez rok od ujawnienia usterki).




Jak napisać reklamację towaru?


Miejsce i data pisma
czyli miejsce i data
sporządzenia pisma z reklamacją towaru

Sprzedawca
pełna nazwa i adres
sprzedawcy (jego dane znajdziesz
np. na paragonie lub
na fakturze zakupu

Konsument, czyli dane osoby
składającej reklamację (np. Twoje).
Oprócz adresu możesz
podać swój numer telefonu

Reklamacja towaru na podstawie rękojmi

1. Niniejszym zawiadamiam, iż zakupiony przeze mnie (wpisz nazwę towaru) w dniu (wpisz datę) jest wadliwy. Wadę zakupionego przeze mnie towaru wykryłem w dniu (wpisz datę wykrycia wady).

Wykryta wada polega (tu opisz wadę, np.: zakupione urządzenie miało leczyć, lecz mimo upływu czasu i regularnego stosowania nie wykazuje działania przeciwbólowego lub: mikser przestał działać)

2. Z uwagi na wadę, która wystąpiła w czasie odpowiedzialności sprzedawcy na podstawie obowiązujących regulacji Kodeksu cywilnego z zakresu rękojmi żądam (tu wpisz jedną z opcji poniżej):
  • wymiany towaru na nowy/nieodpłatnej naprawy towaru;
  • obniżenia ceny towaru o kwotę (wpisz kwotę)/zwrotu ceny towaru w kwocie (wpisz kwotę).
3. Gdy żądasz obniżenia ceny lub zwrotu ceny napisz: Pieniądze proszę zwrócić na moje konto (wpisz dane konta)/przelewem na adres (podaj adres).

4. Załączam reklamowany towar i dowód zakupu w Państwa sklepie.

Własnoręczny podpis

Uwaga! Potwierdzeniem zakupu może być kopia faktury lub paragonu, potwierdzenie przelewu lub płatności karta. Gdy nie masz takich dokumentów, jako dowód dołącz pisemne oświadczenie świadka, który był przy zakupie. Sprzedawca ma obowiązek przyjąć reklamację towaru. Nie ma prawa wymagać mp. opakowania lub oryginału rachunku/faktury.

Data wykrycia wady:

1. Sprzedawca odpowiada za towar przez dwa lata od dnia zakupu - więc wpisana Data wykrycia nie może być późniejsza niż dzień, w którym upłynęło dwa lata od dnia zakupu.

2. Wadę musisz zgłosić nie później niż w ciągu roku od jej wykrycia - więc wpisana Data wykrycia może być wcześniejsza od daty pisma nie więcej niż o rok. 

Komentarze

Czytaj także...