Gwarancja kodeks cywilny

Gwarancja a rękojmia - którą formę reklamacji wybrać?

Gdy coś się popsuje, możesz zgłosić reklamację. Do wyboru masz dwa tryby - na podstawie rękojmi, czyli przepisów Kodeksu cywilnego (art. 556-576) oraz powołując się na gwarancję.

Gwarancja 

Gwarancji udziela nie sprzedawca tylko gwarant, zazwyczaj producent. Jest ona dobrowolna, a jej zakres powinien być określony w karcie gwarancyjnej.





Kiedy warto skorzystać z gwarancji? 

Gdy rzeczywiście zapewnia dobrą ochronę lub jej okres jest dłuższy niż 2 lata, bo wówczas nie masz już prawa do reklamacji produktu w ramach rękojmi, więc warto zwrócić się dol gwaranta.

Rękojmia 

Działa przez dwa lata (wyjątek dotyczy nieruchomości - tu okres odpowiedzialności sprzedającego trwa 5 lat), a to oznacza, ze w tym czasie sklep (a nie producent) odpowiada za oferowany towar. Jeśli wykryjesz wadę w ciągu roku od zakupu, uznaje się, ze istniała w dniu sprzedaży.
Uwaga! To sprzedawca musi udowodnić, ze jest inaczej. A to trudne. 

Rękojmia korzystniejszą formą ochrony...

Przy składaniu reklamacji musisz wyraźnie  zaznaczyć, że chcesz, by ją rozpatrzono na podstawie rękojmi

Dla przykładu: po trzech miesiącach użytkowania pralka przestała działać. Czego możesz się domagać od sprzedawcy w ramach rękojmi?
  • wymiany lodówki na nową;
  • naprawy;
  • obniżenia ceny pralki;
  • odstąpienia od umowy, o ile wada jest istotna.
Uwaga! To Ty decydujesz, które z tych żądań ma być spełnione. 
Jeśli wystąpisz o obniżkę ceny lub odstąpienie od umowy, a sprzedawca nie uwzględni roszczenia, powinien niezwłocznie wymienić wadliwą rzecz na nową lub usunąć wadę.
Uwaga! W przypadku kolejnej usterki możesz od razu odstąpić od umowy - oddać sprzęt i otrzymać zwrot pieniędzy. Nie ma znaczenia rodzaj wady - czy po raz kolejny popsuł się wcześniej naprawiony/wymieniony element, czy jest to zupełnie inna usterka. 

Kiedy sprzedawca jest zwolniony z odpowiedzialności z tytułu rękojmi?  

Jeśli w chwili kupna wiedziałeś o wadzie (np. lodówkę kupiłeś po obniżonej cenie z uwagi na wgniecenie boku). Wada ta nie będzie podlegała reklamacji, ale towar możesz zareklamować, jeżeli ujawni się w nim inna usterka - nieznana w momencie zakupu.




Uprawnienia wynikające z gwarancji i rękojmi wzajemnie się nie wykluczają...

Jeżeli skorzystasz z gwarancji, bieg terminu na zgłoszenie wady w ramach rękojmi zostaje wstrzymany. Niektórzy sprzedawcy zachęcają do zakupów, oferując np. 5-, 10-, a nawet 25-letni okres gwarancji.
Uwaga! Warto dokładnie przeczytać, co ona obejmuje. Gdy np. kupisz walizkę z 25-letnią gwarancją, nie oczekuj, ze jeśli zostanie uszkodzona w transporcie, otrzymasz nową, bo ochrona dotyczy tylko wad wynikających ze sposobu montażu lub wad konstrukcyjnych. 

Komentarze

Czytaj także...