Rejestracja w przychodni – jak się zarejestrować?

Zasady rejestracji w przychodni

Zasad rejestracji nie ustala przychodnia. Wynikają one z przepisów, jakie obowiązują wszystkie placówki.

Na wizytę do lekarz możesz zapisać się zarówno osobiście, jak i telefonicznie. Również za pośrednictwem osoby trzeciej. Masz prawo zrobić to dowolnego dnia w godzinach pracy rejestracji. Ustalenie konkretnego dnia lub wyznaczenie godzin zapisów do lekarza jest niezgodne z prawem.

W rejestracji przychodni

Osoba pracująca w rejestracji przychodni może Cię poprosić o podanie danych (imię i nazwisko, pesel, adres zamieszkania, ewentualnie numer telefonu) i zapytać o powód wizyty.

Uwaga! Nie powinna jednak zadawać szczegółowych pytać dotyczących choroby, jej przyczyn i przebiegu. Fakt ubezpieczenia potwierdza system elektronicznej weryfikacji świadczeniobiorców (e-WUŚ). Jeśli e-WUŚ nie potwierdzi Twojego prawa do świadczeń zdrowotnych, a je masz, możesz złożyć pisemne oświadczenie o tym, że jesteś ubezpieczony. To wystarczy, aby lekarz przyjął Cie w ramach ubezpieczeni zdrowotnego.

Komu się poskarżyć na pracownika rejestracji przychodni?

Pracownik rejestracji przychodni nie może odmówić zapisania Cię na wizytę. Gdyby tak się jednak stało, w pierwszej kolejności powinieneś zwrócić się do kierownika przychodni. Najlepiej pisemnie, ponieważ wtedy otrzymasz odpowiedź na piśmie.

Uwaga! Jeśli uznasz, że udzielona odpowiedź jest niewystarczająca, możesz zwrócić się do właściwego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia lub skontaktować się z Rzecznikiem Praw Pacjenta.

Skierowanie do lekarza

Pierwsza wizyta u specjalisty z reguły odbywa się na podstawie e-skierowania. Bez niego przyjmie Cię jedynie: psychiatra, ginekolog i położnik, onkolog, wenerolog, dentysta.

Przy zapisie podajesz kod e-skierowania. Wyjątkowo może się zdarzyć, że otrzymasz tradycyjne papierowe skierowanie. Nie musisz go okazywać w dniu zapisu. Wystarczy donieść je w ciągu 14 dni od umówienia wizyty.

Warto wiedzieć, że skierowanie jest bezterminowe (wyjątkiem są zabiegi rehabilitacyjne). Wymaga ono odnowienia jedynie w dwóch sytuacjach: jeśli przez 730 dni nie podjąłeś leczenia lub gdy zmieniła się przyczyna jego wystawienia.

Problem z umówieniem wizyty zgłoś Rzecznikowi Praw Pacjenta: 800 190 590

Komentarze

Czytaj także...