Zatrudnienie pracownika na podstawie umowy o pracę
Zatrudnienie nowego pracownika
Jeżeli rozpoczynasz własną działalność gospodarczą, to na pewno liczysz się z tym, że kiedyś będziesz potrzebował pracowników. Najpopularniejszą formą zatrudnienia jest umowa o pracę. Dlatego warto zapoznać się z najważniejszymi zasadami, jakim podlega ta umowa.Rodzaje umowy o pracę
Umowa o pracę z pracownikiem może być zawarta:-
na czas nieokreślony,
na czas określony,
na czas wykonania określonej pracy,
na zastępstwo za pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy (na czas określony, obejmujący czas tej nieobecności).
Uwaga! Każda z tych umów o pracę może być poprzedzona umową o prace na okres próbny, który nie przekracza 3 miesięcy.
Jeżeli strony stosunku pracy zawarły już wcześniej dwukrotnie umowę o pracę na czas określony na następujące po sobie okresy (i przerwa między rozwiązaniem poprzedniej a nawiązaniem kolejnej umowy o pracę nie przekroczyła miesiąca), to wtedy zawarcie następnej z kolei umowy o pracę jest równoznaczne w skutkach prawnych z zawarciem umowy o pracę na czas nieokreślony. Forma i elementy umowy o pracę
O czym informuje się pracownika w umowie o pracę?
Uwaga! Zasady tej nie stosuje się w przypadku umów o pracę na czas określony, które zostały zawarte w celu:
- zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy,
- wykonywania pracy o charakterze dorywczym lub sezonowym albo zadań realizowanych cyklicznie.
Nawiązanie stosunku pracy następuje w terminie, który jest określony w umowie jako dzień rozpoczęcia pracy lub - jeżeli umowa o pracę nie ma określonego takiego terminu - w dniu zawarcia umowy.
Forma i elementy umowy o pracę
Umowę o pracę należy zawrzeć na piśmie. Jeżeli nie zachowa się jej pisemnej formy, to obowiązkiem pracodawcy jest potwierdzenie pracownikowi na piśmie - najpóźniej w dniu rozpoczęcia przez niego pracy - ustalenia co do stron, rodzaju i warunków pracy.
W umowie o pracę określa się strony oraz rodzaj umowy, a także datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy.
Szczególnie musi ona zawierać:
- rodzaj i miejsce wykonywania pracy,
- wynagrodzenie (ze wskazaniem poszczególnych jego składników),
- wymiar czasu pracy ,
- termin rozpoczęcia pracy.
O czym informuje się pracownika w umowie o pracę?
Pracodawca nie później niż w ciągu 7 dni od zawarcia umowy o pracę ma obowiązek poinformować pracownika na piśmie o:
- obowiązującej dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,
- częstotliwości wypłat wynagrodzenia za pracę,
- wymiarze przysługującego urlopu wypoczynkowego,
- obowiązującej długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę,
- układzie zbiorowym pracy, którym pracownik jest objęty.
Jeżeli pracodawca nie ma obowiązku ustalenia regulaminu pracy, to musi dodatkowo poinformować pracownika o:
- porze nocnej,
- miejscu, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia,
- przyjętym sposobie potwierdzania przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.
Komentarze