Zatrudnienie pracownika na podstawie umowy o pracę

Zatrudnienie nowego pracownika 

Jeżeli rozpoczynasz własną działalność gospodarczą, to na pewno liczysz się z tym, że kiedyś będziesz potrzebował pracowników. Najpopularniejszą formą zatrudnienia jest umowa o pracę. Dlatego warto zapoznać się z najważniejszymi zasadami, jakim podlega ta umowa.

Rodzaje umowy o pracę

Umowa o pracę z pracownikiem może być zawarta:
  • na czas nieokreślony, na czas określony, na czas wykonania określonej pracy, na zastępstwo za pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy (na czas określony, obejmujący czas tej nieobecności). 
Uwaga! Każda z tych umów o pracę może być poprzedzona umową o prace na okres próbny, który nie przekracza 3 miesięcy.
Jeżeli strony stosunku pracy zawarły już wcześniej dwukrotnie umowę o pracę na czas określony na następujące po sobie okresy (i przerwa między rozwiązaniem poprzedniej a nawiązaniem kolejnej umowy o pracę nie przekroczyła miesiąca), to wtedy zawarcie następnej z kolei umowy o pracę jest równoznaczne w skutkach prawnych z zawarciem umowy o pracę na czas nieokreślony
Uwaga! Zasady tej nie stosuje się w przypadku umów o pracę na czas określony, które zostały zawarte w celu:
  • zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy,
  • wykonywania pracy o charakterze dorywczym lub sezonowym albo zadań realizowanych cyklicznie.
Nawiązanie stosunku pracy następuje w terminie, który jest określony w umowie jako dzień rozpoczęcia pracy lub - jeżeli umowa o pracę nie ma określonego takiego terminu - w dniu zawarcia umowy.

Forma i elementy umowy o pracę

Umowę o pracę należy zawrzeć na piśmie. Jeżeli nie zachowa się jej pisemnej formy, to obowiązkiem pracodawcy jest potwierdzenie pracownikowi na piśmie - najpóźniej w dniu rozpoczęcia przez niego pracy - ustalenia co do stron, rodzaju i warunków pracy. 

W umowie o pracę określa się strony oraz rodzaj umowy, a także datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy. 

Szczególnie musi ona zawierać:
  • rodzaj i miejsce wykonywania pracy,
  • wynagrodzenie (ze wskazaniem poszczególnych jego składników),
  • wymiar czasu pracy ,
  • termin rozpoczęcia pracy.

O czym informuje się pracownika w umowie o pracę?

Pracodawca nie później niż w ciągu 7 dni od zawarcia umowy o pracę ma obowiązek poinformować pracownika na piśmie o:
  • obowiązującej dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,
  • częstotliwości wypłat wynagrodzenia za pracę,
  • wymiarze przysługującego urlopu wypoczynkowego,
  • obowiązującej długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę,
  • układzie zbiorowym pracy, którym pracownik jest objęty.
Jeżeli pracodawca nie ma obowiązku ustalenia regulaminu pracy, to musi dodatkowo poinformować pracownika o:
  • porze nocnej,
  • miejscu, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia,
  • przyjętym sposobie potwierdzania przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.

Komentarze

Czytaj także...