Jak zrezygnować z umowy zawartej przez telefon?

Umowa przez telefon. Jak z niej zrezygnować?

Pracownik banku przez telefon namówił Cię na kredyt, a agent ubezpieczeniowy na polisę na życie. Czy umowy zawarte przez telefon są ważne? Przecież to były zwykłe telefoniczne rozmowy, do niczego się nie zobowiązałeś.

Umowa przez telefon

Umowa może być zawarta przez telefon pod pewnymi warunkami. Dzwoniący konsultant musi wyraźnie przedstawić cel rozmowy – zawarcie umowy. Musi też podać swoje dane i dane firmy, którą reprezentuje. Jasno przedstawić warunki, w tym wszystkie koszty. Następnie spytać, czy się na to zgadzasz. To nie koniec.

Uwaga! Treść umowy musi być jeszcze potwierdzona na trwały nośniku – musisz otrzymać umowę tradycyjną pocztą, kurierem albo e-mailem. Dopiero gdy potwierdzisz chęć jej zawarcia, umowa będzie wiążąca. Innymi słowy, nie wystarczy, że przytakujesz w czasie rozmowy. Musisz dostać umowę i ją zaakceptować.

Co Cie obowiązuje?

A jeśli konsultant obiecywał coś innego niż znalazło się w treści umowy, która przyszła np. mailem. Obowiązujące jest zawsze to, co zapisane jest w umowie na trwałym nośniku. Nawet jeśli rozmowa z konsultantem była nagrywana, nie możesz się na to powołać.

Gdy po zapoznaniu się z treścią umowy uznasz, że jednak Ci nie odpowiada, nie musisz potwierdzać jej zawarcia. Wtedy umowa Cię nie wiąże.

Jak zrezygnować z umowy przez telefon?

Ale nawet gdy złożysz podpis i odeślesz egzemplarz pocztą lub e-mailem, wciąż masz furtkę. Od umowy zawartej na odległość możesz odstąpić w ciągu 14 dni. Wystarczy wysłać oświadczenie o rezygnacji. Nawet jeśli usługi zostały jż uruchomione (np. korzystałeś z połączeń telefonicznych). Musisz tylko za ten czas zapłacić.

Umowy ubezpieczenia i kredytu

W przypadku polisy wykupionej na odległość (czyli także przez telefon) na zmianę decyzji masz więcej czasu – aż 30 dni od zawarcia umowy. Wyjątkiem są jedynie ubezpieczenia obejmujące okres krótszy niż 30 dni, np. turystyczne. Z nich zrezygnować w ogólnie nie można.

Natomiast od umowy pożyczki (kredytu konsumenckiego) możesz odstąpić w ciągu 14 dni od jej podpisania. I to niezależnie od tego, czy był ona zawarta przez telefon czy w banku lub siedzibie firmy pożyczkowej.

Komentarze

Czytaj także...