Reklamacja u dentysty – jak złożyć reklamację?

Reklamacja u dentysty. Masz do tego prawo.

Kiedy korzystasz z odpłatnej usługi w gabinecie dentystycznym, masz prawo do reklamacji, tak jak w przypadku wszystkich innych usług. Jednak uwaga: dotyczy to usług w prywatnych gabinetach stomatologicznych, a nie świadczonych w ramach NFZ.

Zgodnie z przepisami mostek, plomba lub proteza to są... dzieła. Usługi stomatologiczne maja na celu osiągnięcie rezultatu, np. wypełnienie ubytku czy odbudowę zęba. Dlatego w prawie traktuje się je jak umowę o dzieło. Dowodem zawarcia umowy, a więc podstawą reklamacji u dentysty, jest paragon (musisz go zachować!).

Uwaga! Kwestie dotyczące umów o dzieło reguluje Kodeks cywilny. Zgodnie z nim pacjentowi przysługuje prawo reklamacji z tytułu rękojmi.

Kiedy i jak reklamować usługi w gabinecie dentystycznym?

Na złożenie reklamacji u dentysty masz rok od wykonania usługi. W ramach reklamacji dentysta ma obowiązek bezpłatnie wykonać poprawkę, np. ponownie założyć plombę lub powtórzyć leczenie.

Jeśli wyznaczy odległy termin, możesz domagać się zwrotu pieniędzy. A jeśli usługa została wykonana bardzo źle i wady są istotne (np. proteza jest niedopasowana) możesz żądać zwrotu pieniędzy. Warto udokumentować niezgodność z umową lub wadę leczenia.

Może się przydać opinia innego stomatologa i wyniki badań (np. badanie rtg).

A może skorzystać z gwarancji?

Gwarancją zwykle objęte są kosztowne zabiegi stomatologiczne, np. implantacja zęba i usługi protetyczne. Jest ona dobrowolna, dentysta lub protetyk, może, ale nie musi jej udzielić. Poza tym dowolnie ustala warunki, jak choćby okres obowiązywania, czy dodatkowe wymagania, np. wizyty kontrolne.

Uwaga! Zanim zdecydujesz się czy korzystać z gwarancji, czy z rękojmi, musisz dokładnie przeczytać warunki gwarancji.

Dentysta nie poczuwa się do winy

Możesz zwrócić się do kierownika lub właściciela przychodni. Jeżeli i on uzna, że reklamacja jest nieuzasadniona, pozostaje dochodzenie praw w sądzie. Możesz domagać się zwrotu kosztów poniesionych w innym gabinecie na naprawienie skutków źle wykonanej usługi.

Możesz też rozważyć dochodzenie roszczeń z tytułu odpowiedzialności za błędy w sztuce medycznej. Odszkodowanie z tego tytułu wypłaca ubezpieczyciel lekarza lub przychodni, w której błąd został popełniony.

Komentarze

Czytaj także...