Potwierdzenie płatności kartą – kiedy należy je wziąć?
Potwierdzenie płatności kartą. Kiedy powinieneś je wziąć?
Dla wielu osób potwierdzenie
transakcji jest zbędne, bo tylko zaśmieca portfel, a marnowanie
papieru nie jest ekologiczne. Główna zasada jest taka: gdy
transakcja płatności kartą przebiegła pomyślnie, nie musisz brać
potwierdzenia.
Uwaga! Ale gdy przy płatności kartą coś poszło nie tak, potwierdzenie będzie przydatne, bo może Ci to ułatwić reklamację w banku lub skorzystanie z gwarancji.
Gdy raz nie udało się zrealizować transakcji płatności kartą
Bez potwierdzenia płatności kartą lepiej nie wychodź ze sklepu, gdy transakcja nie została zrealizowana za pierwszym razem (wyskoczył komunikat: błąd albo transakcja odrzucona), a za drugim razem, np. po włożeniu karty do czytnika zamiast płatności zbliżeniowej, udało się zapłacić.
Uwaga! Zabierz potwierdzenie, bo może się okazać, że podwójnie pobrano pieniądze z konta, a w takim przypadku trzeba będzie złożyć w banku reklamację.
Informacja o braku środków na koncie bankowym
Podobnie powinieneś postąpić w przypadku gdy transakcja płatności kartą zostanie odrzucona z powodu braku środków na koncie bankowym. Wtedy zwykle albo decydujesz się płacić gotówką albo płacisz inną kartą. Lepiej wziąć potwierdzenie, bo choć to rzadkie, może się okazać, że nastąpiła próba ściągnięcia pieniędzy z konta bankowego i po jego zasileniu zostaną pobrane.
Uwaga! Potwierdzenie odrzucenia transakcji będzie pokwitowaniem, na podstawie którego łatwo można zweryfikować zaksięgowaną operację płatniczą na Twoim koncie bankowym.
Problem w łączeniu z bankiem przy płatności kartą
Kolejną sytuacją jest problem w łączeniu z serwerem banku przez terminal i wtedy przy dość długim oczekiwaniu na połączenie, płatność kartą zostaje odrzucona albo przerwana. Chociaż środki teoretycznie nie powinny zostać pobrane, może się tak zdarzyć.
Podobnie gdy podczas trwania transakcji została ona z nieznanych przyczyn anulowana, wystąpił błąd autoryzacji albo awaria terminalu.
Zakupy o większej wartości
Płacąc kartą za towar, który w przyszłości może być reklamowany lub zwracany albo będziesz chciał skorzystać z gwarancji producenta, oprócz paragonu lub faktury warto zabrać potwierdzenie, bo tak samo jak paragon jest ono dowodem zakupu, który będziesz musiał pokazać, składając reklamację czy podczas zwrotu.
Jak reklamować podwójną płatność kartą?
Reklamacja podwójnego obciążenia konta bankowego zwykle zostaje rozpatrzona w ramach standardowej ścieżki.
Trzeba wypełnić formularz reklamacyjny udostępniony przez Twój bank (wydawcę karty, którą płaciłeś), krótko opisać sytuację, podać wymagane w formularzu dane. Reklamację składasz niezwłocznie po wykryciu pomyłki. Pamiętaj, że roszczenie wygasa po 13 miesiącach od daty transakcji.
Wydrukowany formularz podpisujesz i wysyłasz na adres banku lub zanosisz do oddziału lub wysyłasz e-mailem. Musisz wskazać, że usługa nie została wykonana poprawnie. Dlatego bank może od Ciebie wymagać, by do formularza reklamacyjnego załączyć dowody. Może to być potwierdzenie płatności kartą.
Na rozpatrzenie Twojej reklamacji bank ma do 30 dni.
Komentarze