Gdzie najlepiej kupić telefon w salonie czy przez internet?

Gdzie kupić telefon? Co wybrać: salon czy przez internet?

Umowa z operatorem telefonicznym to zobowiązanie na lata. Dlatego zanim podpiszesz umowę, uważnie ja przeczytaj i nie wahaj się zadawać pytania. A o co pytać?

Gdzie kupić telefon: warunki umowy

Operator telefoniczny powinien je przedstawić w sposób klarowny, nie pomijając żadnych aspektów. Musisz koniecznie zwrócić uwagę na:

Czas trwania umowy – standardowo to 24 m-ce (dłuższa umowa sprawi, że nie będziesz mógł po upływie 2 lat renegocjować warunków, a przecież w tym czasie oferty mogą się bardzo zmienić.

Czy w jej cenie jest nowy telefon? Jeśli nie stać Cię na to, by kupić telefon od ręki, ta opcja to same korzyści – dostaniesz aparat od razu, spłacasz go w ratach.

Uwaga! Ale bywa, że ceny telefonów są zawyżone i wówczas bardziej opłaca się kupić telefon osobno. Dlatego powinieneś sprawdzić w internecie rynkową cenę aparatu.

Dowiedz się, za co płacisz. Pracownik może podać Ci bowiem cenę ostateczną, po uwzględnieniu wszystkich zniżek. Ale jeśli któraś z nich Cię nie interesuje (np. elektroniczna faktura), miesięczny koszt wzrośnie.

Opłata aktywacyjna – choć zwykle jednorazowa, płatna przy 1 fakturze, często dowiesz się o niej na końcu rozmowy. Musisz o wszystko zapytać.

Usługi dodatkowe – np. muzyka grana w oczekiwaniu na połączenie, są często darmowe tylko przez miesiąc. Potem trzeba je wyłączyć, dzwoniąc na infolinię, bo jeśli o tym zapomnisz, rachunek będzie regularnie obciążony dodatkowymi opłatami.

Gdzie kupić telefon: w salonie czy przez internet?

Większość osób woli nową umowę podpisać w salonie stacjonarnym. Ma to jednak swoje minusy. Ponieważ koszt utrzymania punktów obsługi klienta jest wysoki, oferty z nich przedstawiane będą droższe.

Uwaga! Co więcej umowa podpisana w salonie od razu nabiera mocy prawnej. Gdy zawierasz umowę na odległość, masz 14 dni na odstąpienie od niej. To daje Ci dodatkowy czas na zapoznanie się z umową i ewentualne sprawdzenie usługi (np. zasięgu sieci, przesyłu internetu).

Jak wybrać i kupić dobry smartfon?


Wybór smartfona to poważna decyzja. Urządzenie kosztuje niemało, ma służyć niejeden rok i towarzyszyć Ci niemal non stop.

Najczęściej kupujemy nowy smartfon z abonamentem. Podpisujesz lub przedłużasz umowę i urządzenie możesz kupić na razty, które będą doliczone do rachunku. Ale w ten sposób często przepłacasz, i to dwa razy. Nowe modele popularnych smartfonów u operatorów nie zawsze maja atrakcyjne ceny.

Na wolnym rynku możesz je kupić taniej i też na raty. I nie trzeba wiązać się umową na dwa lub trzy lata. Decydując się na abonament bez telefonu, masz większe pole manewru, umowa może być na krótszy czas i na lepszych warunkach.

Bywa, że przedstawiciel operatora namówi na zakup: „Może Pan/Pani wymienić telefon, mamy świetny model w promocji”. Jeśli potem okaże się, zę ten telefon Ci jednak nie odpowiada, możesz odstąpić od umowy.

Uwaga! W ciągu 14 dni należy wysłać sprzedawcy oświadczenie, potem w ciągu kolejnych 14 dni odesłać smartfon. Prawo zwrotu przysługuje także wtedy, gdy smartfon został rozpakowany. Trzeba go zwrócić w oryginalnym opakowaniu, ale sprzedawca nie może wymagać, by było ono nienaruszone.

Ktoś może sprzedać telefon, który kupił na raty, a następnie przestać go spłacać. Operator blokuje wtedy urządzenie w procesie windykacyjnym i staje się ono bezużyteczne. Na szczęście operatorzy uruchomili specjalne strony, na których można po numerze IMEI sprawdzić, czy smartfon jest spłacony, a także czy nie ma innej wady prawnej.

Warto to zrobić przed ewentualnym zakupem. 

Ukryte opłaty za telefon

Operatorzy telefonii komórkowej oferują mnóstwo dodatkowych usług. Dostęp do gier, filmów, „granie na czekanie”, zniżki na zakupy, usługi lokalizacyjne typu „Gdzie jest dziecko” lun ochrona telefony „Bezpieczny internet”. Nie mielibyśmy nic przeciwko temu, gdyby nie to, że za te usługi musimy płacić, choć nie mieliśmy o tym pojęcia.

Operator telefonii komórkowej ma obowiązek zapytać, czy zgadzasz się na włączenie płatnych usług. Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta powinien to zrobić, przedłużając lub zawierając umowę albo najpóźniej w chwili, gdy usługa jest uruchamiana – np. gdy wysyłasz SMS aktywacyjny.

Uwaga! Ale nie zawsze pyta. Często też usługę najpierw oferuje bezpłatnie, a potem, jeśli jej nie wyłączysz, nalicza opłaty. Do nadużyć dochodzi tak często, że sprawie przyjrzał się UOKiK i ukarał za taki proceder dwóch dużych operatorów.

UOKiK przypomina konsumentom: dostajesz oferty dodatkowych usług? Powiadomienie musi zawierać wyraźną informację, że są płatne i zamawiasz je z obowiązkiem zapłaty. Powinien też podać cenę usługi.  

Jeśli operator doliczył do rachunku opłatę za dodatkowe usługi:

  • skontaktuj się z nim i zapytaj o jakie usługi chodzi;
  • jeżeli nie wyrażałeś zgody na ich uruchomienie, złóż reklamację, żądając zwrotu zapłaconej kwoty lub uwzględnienia jej na konto przyszłych płatności;
  • złóż reklamację. Zrób to pisemnie, najlepiej wysyłając pismo reklamacyjne mailem.

Jeśli w ciągu 30 dni nie uzyskasz odpowiedzi, to znaczy, że została ona uznana. Gdy operator odmówi jej uznania, zadzwoń do Centrum Informacji Konsumenckiej pod nr 22 330 4000 lub do Infolinii Konsumenckiej pod nr 801 440 220 lub 22 290 8916.

Komentarze

Czytaj także...