Porada prawna online cz. 55
Porada prawna: Oszustwo na pracownika banku
Oszustwo na pracownika banku to nowa
metoda i do tego bardzo sprytna. Odbierając telefon z banku, musisz
więc zachować czujność.
Jak w praktyce działa metoda na pracownika banku?
Telefonuje do Ciebie konsultant bankowej infolinii i informuje Cię, że z Twojego konta osobistego został wykonany podejrzany przelew. Jest profesjonalny i rzeczowy, podaje kwotę operacji i inne szczegóły, które mają zwiększyć jego wiarygodność.
Uwaga! Czasem aby jeszcze bardziej się uwiarygodnić, udaje, że przełącza rozmowę do innego działu albo konsultuje się z przełożonym. Kiedy zdenerwowanie potencjalnej ofiary osiąga szczyt, rozmówca ją uspokaja. Mówi, że transakcja została zablokowana, a więc oszczędności nie przepadły, ale....
I tu usłyszysz, że następnym razem możesz mieć mniej szczęścia, dlatego powinieneś zainstalować na komputerze lub smartfonie aplikację, która zwiększy bezpieczeństwo Twoich pieniędzy. Bank może Ci w tym pomóc, ale musisz podać hasło do bankowości internetowej lub kod z karty płatniczej albo SMS-a.
Uwaga! Nie wolno Ci tego robić. Jeśli zainstalujesz aplikację albo podasz poufne informacje, oszuści otrzymają dostęp do Twojego konta bankowego.
Dlatego:
Jeśli masz wątpliwości, czy rozmawiasz z pracownikiem banku, przerwij rozmowę i zadzwoń na infolinię. Spytaj, czy ktoś się z Tobą kontaktował.
Pamiętaj, że pracownicy banku nigdy nie wymagają od klientów instalowania oprogramowania. Nie proszą też o podanie loginu ani hasła do bankowości internetowej, numeru kary, kodu do niej ani kodów autoryzujących, które otrzymujesz SMS-em.
Uwaga na SMS-y!
Oszuści podszywają się nie tylko pod banki, ale także pod instytucje państwowe. Wybierają takie, które znasz i którym ufasz: Pocztę Polską, Policję, Ministerstwo Finansów. Rozsyłają SMS-y, które mają zachęcić Cię do przesłania pieniędzy na podany numer konta. Kwota jest symboliczna, dlatego wiele osób daję się na to nabrać.
Uwaga! Tymczasem oszustom wcale nie chodzi o pieniądze, ale o to, aby ofiara kliknęła w podany link, bo to ułatwi im dostęp do konta bankowego.
Kilka przykładów fałszywych SMS-ów:
Masz niezapłacony mandat karny. W dniu 17.05. sprawa zostanie przekazana do sądu. Kwota mandatu 10 zł. Opłać teraz...
Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 0,50 zł. Prosimy uregulować należność.
Informujemy o przyznaniu środków pieniężnych z tarczy antykryzysowej. Aby potwierdzić swoją tożsamość, prześlij 1 zł na podany numer konta.
PGE. Na dzień 20.05 zaplanowano wyłączenie energii elektrycznej. Prosimy o uregulowanie należności 3,45 zł. Zapłać na...
Uwaga! Nie klikaj w link z SMS-a oraz nie otwieraj załączników z wiadomości od nieznanych osób. Tylko tak unikniesz poważnych kłopotów.
Zmieniaj hasło do konta bankowego
Aby utrudnić życie oszustom, warto regularnie zmieniać hasło do konta bankowego. Im bardziej skomplikowane, tym Twoje oszczędności będą lepiej chronione. Nie powinna to być data Twoich urodzin, imię męża czy wnuka ani prosty szereg cyfr (np. 12345 czy 1111).
Najlepiej, gdy hasło jest kombinacją cyfr, liter – małych i dużych oraz znaków specjalnych. Wymyślić je łato, ale jak zapamiętać?
Dobrym sposobem jest zbudowanie zdania, które łatwiej zapisze się w Twojej pamięci niż ciąg cyfr i liczb. Np. Ciocia Krysia 15 lipca będzie obchodzić 77 urodziny, a Krzyś 43! Z jego pierwszych liter powstanie hasło: CK15bo77u,aK43!
Komentarze