Czy można skorzystać z gwarancji i rękojmi?

Gwarancja czy rękojmia. A może oba te uprawnienia?

Nabycie wadliwego towaru uprawnia konsumenta do złożenia reklamacji. Możesz skorzystać w tym celu z gwarancji lub też ustawowo zapewnionego prawa do rękojmi. Na czym polega różnica i jakie skutki prawne odczujesz?

Rękojmia – rozwiązanie ustawowe

Zapisy o niej znajdziesz w Kodeksie cywilnym (art. 556-672). Zgodnie z nimi za niezgodność towaru z umową odpowiada sprzedawca przez okres 2 lat od chwili sprzedaży. Kiedy możemy mówić o niezgodności?

Uwaga! Jeśli zakupiony przedmiot nie posiada właściwości wynikających z umowy (np. żelazko, które w specyfikacji określane jest jako niekapiące, wypuszcza wodę w trakcie prasowania), jest niekompletny, ma wadę fizyczną lub nie nadaje się do celu, do którego został przeznaczony (np. telefon nie odbiera wiadomości SMS).

W ciągu roku od wykrycia wady masz prawo złożyć reklamację na podstawie rękojmi. Możesz w niej żądać naprawy, wymiany towaru na nowy, a jeśli to niemożliwe lub zbyt kosztowane dla sprzedawcy, może zażądać odstąpienia od umowy (o ile wada jest istotna) i zwrotu poniesionych kosztów zakupu lub też obniżenia ceny towaru.

Jeśli usunięta wada ujawniłaby się ponownie i po raz drugi złożyłbyś reklamację, możesz od razu zażądać od sprzedawcy odstąpienia od umowy (możesz nie zgodzić się na ponowną naprawę lub wymianę na inny egzemplarz).

Uwaga! Gdybyś jednak świadomie nabył wadliwy towar (np. w ramach przeceny), nie masz prawa go zareklamować. Wyjątek stanowi sytuacja, w której zauważyłeś inną wadę niż ta, z którą nabyłeś towar. W takiej sytuacji sprzedawca nadal odpowiada za zgodność towaru z umową.

Gwarancja – udzielana przez producenta

Producent robi to dobrowolnie. Dlatego nie do każdego zakupionego przedmiotu ją otrzymasz. On sam ustala zasady, na jakich zwraca, naprawia bądź wymienia towar, a także czas obowiązywania gwarancji (jeśli tego nie zrobił, okres ten trwa 2 lata).

Uwaga! Co ważne, od chwili naprawy lub wymiany towaru lub jego części okres odpowiedzialności producenta biegnie na nowo.

Gwarancja i rękojmia – czy możesz skorzystać z obu tych uprawnień?

Jeśli zareklamowałeś towar z podstawie gwarancji, a producent jej nie uznał, nadal możesz zwrócić się do sprzedawcy i dochodzić swoich praw na podstawie rękojmi. Także wtedy, gdy towar został wymieniony lub naprawiony przy okazji reklamacji.

Dla przykładu: kupiłeś telefon, który nie odbiera wiadomości SMS. W ramach gwarancji dokonano naprawy, mimo to telefon nie działał. Wymieniono egzemplarz na inny, ale problem pozostał. Masz prawo złożyć u sprzedawcy reklamację w ramach rękojmi w ciągu 2 lat od zakupu telefonu.

Komentarze

Czytaj także...