Jak bezpiecznie zwrócić towar kupiony przez internet?

Jak zwrócić towar kupiony przez internet?

Zakupy w internetowych sklepach to dla wielu osób nowość. Ale nawet jeśli przy wyborze popełniasz błąd lub po prostu zmieniasz zdanie, zawsze masz prawo się rozmyślić i zwrócić zakupiony produkt.

Twoje prawa i obowiązki podczas zakupów przez internet

Jeśli umowę zawarto na odległość, zgodnie z ustaw o prawach konsumenta masz 14 dni do namysłu (liczonych od dnia następnego pod dniu zakupu). W tym czasie możesz odesłać produkt sprzedawcy, wypełniając tzw. odstąpienie od umowy. Wzór zwykle wysyła sprzedawca wraz z informacją o obowiązującym prawie do odstąpienia.

Uwaga! Jeśli tego nie zrobi, okres tez z 14 dni przedłuża się do 12 miesięcy, chyba że wcześniej sprzedawca przypomni sobie o swoim obowiązku. Od dnia poinformowania sprzedawcy o odstąpieniu masz kolejne 14 dni na to, by towar odesłać. Sklep powinien zwrócić środki niezwłocznie, jednak może się z tym wstrzymać do momentu otrzymania towaru.

Koszty odesłania towary kupionego przez internet

Ponosisz je Ty. Sprzedawca zwróci Ci koszt zakupu, a także koszt doręczenia przesyłki, do wysokości najtańszej opłaty dostępnej w ofercie (np. Ty wybrałeś firmę kurierską, ale najtańsza formą dostawy był paczkomat, dlatego sprzedawca zwróci koszty dostawy do paczkomatu).

Uwaga! Jeśli jednak sprzedawca przesłał Ci towar z wadami, masz prawo domagać się zwrotu wszystkich kosztów. Na wypadek sporu korespondencję ze sprzedawcą warto prowadzić w formie pisemnej. 

Dokumentacja

Jeśli kupujesz drogi towar (np. meble, zastawę stołową), udokumentuj odpakowanie produktu i jego stan np. na zdjęciu lub filmie. Sprawdź, czy opakowanie jest oryginalne i posiada odpowiednie zabezpieczenia. Jeśli decydujesz się odesłać towar sprzedawcy (także ten nieuszkodzony), przed zapakowaniem zrób zdjęcia lub nagraj film i wraz z dwoma świadkami spisz protokół zgodności.

To na wypadek gdyby przesyłka uległa uszkodzeniu w drodze. 

Bezpieczne zakupy przez internet

Wiele platform zakupowych (Allegro, eBay) oraz operatorów płatności (Paypal, PayU) oferuje programy ochrony kupujących – jeśli trafisz na nieuczciwego sprzedawcę, platforma zwróci Ci środki i sama bęzie dochodzić zwrotu od sprzedawcy.

Podobnie działają operatorzy kart kredytowych i debetowych, oferując usługę chargeback. Jeśli towar został opłacony kartą, a Ty zgłosisz do banku reklamację (towar wadliwy, niezgodny z opisem lub w ogóle nie dotarł) wówczas bank zwrca pieniądze z konta sprzedawcy na konto właściciela karty. Usługa jest bezpłatna.

Komentarze

Czytaj także...