Czy do reklamacji towaru potrzebny jest paragon?
Reklamacja towaru a paragon
„Bez okazania paragonu reklamacji nie uwzględnia się” - ten lub podobny napis nadal możesz zobaczyć w niejednym sklepie w Polsce. Jednak zdaniem UOKiK, żądania tego rodzaju są niezgodne z prawem.
Reklamacja wadliwego towaru
Aby dokonać reklamacji towaru, wystarczy udowodnić, że nabyłeś go w konkretnym sklepie w ciągu ostatnich dwóch lat. Dlatego dowód zakupu powinien zawierać zarówno nazwę i adres sklepu (np. w formie pieczątki), jak i dane transakcji.
Uwaga! Dokumentem potwierdzającym zakup może być paragon, ale nie musi. Jeśli płaciłeś za towar kartą, dowodem zakupu będzie wyciąg z terminala lub konta. Kwota widniejąca w potwierdzeniu nie musi być identyczna z ceną produktu – mogłeś przecież zrobić w sklepie większe zakupy. Za dowód może posłużyć również karta gwarancyjna. Dlatego warto o to zadbać, gdy sprzedawca Ci ja wydaje.
Reklamacja towaru: oryginał czy kopia?
To bez znaczenia. Ksero, zdjęcie cz skan dowodu zakupu mają taką samą wartość jak oryginał. Pamiętaj, ze paragony szybko blakną. Dlatego przechowuj je z dala od źródła światła (np. w zamkniętym pudełku) lub od razu zrób kopię.
Istnieją także darmowe aplikacje, które pozwalają na przechowanie i porządkowanie paragonów w wersji cyfrowej (np. Pan paragon, Adobe Scan – do ściągnięcia w Sklepie Play).
A co, jeśli żadnego z tych dowodów nie masz?
Wystarczy oświadczenie świadka. Dołącz je do pisma reklamacyjnego. W dokumencie podaj sprzedawcy jak najwięcej informacji o tym, kiedy transakcja została dokonana oraz czy oprócz reklamowanego towaru na paragonie były również inne. To przyspieszy procedurę reklamacyjną.
Komentarze