Jak uporządkować rachunki po bliskim zmarłym?
Rachunki po bliskim zmarłym
Umowa telekomunikacyjna, rachunki za prąd, gaz, konto w banku... Po śmierci osoby bliskiej formalności do załatwienia jest wiele. O co powinieneś się zatroszczyć?
Co z mieszkaniem?
Jeśli zmarły był właścicielem nieruchomości, musisz powiadomić zarządcę i usługodawców o jego śmierci. Jeśli na jego koncie widnieją długi czynszowe, w piewszej kolejności solidarnie odpowiadają za nie osoby, które są dorosłe i mieszkały ze zmarłym pod jednym dachem (nawet nie powiązane więzami krwi).
Jeśli mieszkał on samotnie, za długi odpowie spadkobierca, jednak dopiero po przeprowadzeniu sprawy spadkowej. Także dostawcy wody, prądu i gazu należy przedstawić akt zgonu właściciela umów.
Uwaga! Jeśli tego nie zrobisz, to nawet płacąc regularnie rachunki możesz narazić się na kłopoty. W przypadku awarii czy wymiany licznika usługodawca będzie chciał rozmawiać wyłącznie z właścicielem umowy. Jeśli sprawa spadkowa nie została jeszcze przeprowadzona, możesz zawrzeć umowę na czas określony (na 6 miesięcy).
Umowy na usługi
Telefon, internet, telewizja – tego rodzaju umowy wygasają z chwilą śmierci osoby, która je zawarła. Jednak – aby dostawca usługi mógł ją zakończyć - konieczne jest okazanie aktu zgonu właściciela umowy, a także pozostawienie wniosku o jej rozwiązanie.
Następuje to automatycznie z chwilą złożenia wniosku (bez okresu wypowiedzenia). Jeśli na koncie abonenta pozostały jakieś wolne środki, można złożyć pisemną dyspozycję ich zwrotu na wskazany rachunek. Do tego konieczne będzie jednak przedstawienie tytułu dziedziczenia (stwierdzenie nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia.
Konto w banku
Aby zamknąć konto osobiste, bank będzie potrzebował oryginału aktu zgonu, poświadczenia dziedziczenia, a także pełnomocnictwa lub stawienia się pozostałych spadkobierców.
Jak sprawdzić, czy zmarły miał konto w banku?
Jest to możliwe dzięki Centralnej Ewidencji Rachunków Bankowych, która istnieje od 2016 r. Jeśli nie jesteś pewien, czy zmarły nie pozostawił gdzieś otwartych kont bankowych, oszczędnościowych czy lokat, możesz zwrócić się do dowolnego banku lub SKOK-u, by sprawdził to w centralnej ewidencji.
Wraz z wnioskiem musisz złożyć tytuł prawny do spadku. Bank w Twoim imieniu wysyła zapytanie do CERB, a tak instytucja z kolei rozsyła zapytanie do wszystkich banków i SKOK-ów. Banki na odpowiedź mają 3 dni. Za usługę bank może pobrać opłatę (25-35 zł).
Komentarze