Jak napisać reklamację rachunku za prąd?

Reklamacja rachunku za prąd

Przyczyn zawyżonych rachunków za prąd może być wiele: błąd zakładu energetycznego, kradzież energii przez osobę, która podłączyła się do Twojego licznika lub awaria. Zanim jednak zaczniesz szukać winnych zaistniałej sytuacji, upewnij się, czy na pewno nie zużyłeś więcej prądu niż Ci się wydaje.





Zastanów się, czy nie kupiłeś nowego sprzętu elektrycznego, może np. zmieniłeś kuchnię gazową na płytę indykacyjną. Przypomnij sobie, czy nie miałeś gości, którzy nocami korzystali z komputera albo długo oglądali telewizję.

Reklamacja rachunku za prąd: sprawdź cenę


Powinieneś też sprawdzić, czy nie wzrosła cena energii, bo być może taka informacja Ci gdzieś umknęła. Zgodnie z prawem sprzedawca paliw gazowych lub energii na obowiązek powiadomić odbiorców o planowanej podwyżce.

Przejrzyj więc korespondencję, jaką dostawałeś od zakładu energetycznego. Bywa tak, ze otwierasz kopertę, rzucasz okiem, a gdy okazuje się, że to nie jest rachunek, odkładasz pismo na bok, nie czytając.

Reklamacja rachunku za prąd: porównaj rachunki


Kolejnym krokiem jest porównanie dwóch rachunków – bieżącego i tego sprzed roku. Jeśli nie było podwyżki, a Ty nie zużywasz więcej energii, kwota na rachunkach powinna być podobna. Dobrze jest też porównać własne zużycie prądu z danymi dotyczącymi przeciętnego zużycia przez innych.
Uwaga! Masz prawo wystąpić do zakładu energetycznego z prośbą i udzielenie Ci takich informacji (powinieneś je otrzymać bezpłatnie).

Reklamacja rachunku za prąd: skontroluj licznik


W razie wątpliwości co do poprawności działania licznika, zwróć się do dystrybutora energii, by to sprawdził. Zrób to jednak dopiero wtedy, gdy wykluczysz inne możliwości przyczyn zawyżonego rachunku za prąd. A to dlatego, że jeśli okaże się, ze licznik działa prawidłowo, zostaniesz obciążony kosztami wykonania ekspertyzy – np. w Tauronie i Enei jest to ok. 110 zł, w Innogy ok. 90 zł.

Możesz też wystąpić o wykonanie badania laboratoryjnego licznika, ale za to również zapłacisz.

Reklamacja rachunku za prąd: zmień operatora


W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, np. błędów w pomiarze, przedsiębiorstwo energetyczne dokonuje korekty faktury. Nadpłat zwykle zalicza na poczet płatności, ale masz prawo zażądać jej zwrotu. Jeśli sytuacja będzie się powtarzała, warto pomyśleć o zmianie dostawcy na bardziej solidnego i oferującego tańsza energię.

Jak napisać reklamację?


W piśmie reklamacyjnym podaj swoje dane: imię i nazwisko, adres poboru energii, numer konta umowy (jest na rachunku) oraz numer i stan licznika. Przedstaw problem – wystarczy napisać, ze Twoim zdaniem kwota na fakturze jest zawyżona.

Na rozpatrzenie pisma zakład energetyczny na 14 dni roboczych. Jeśli w tym czasie nie dostaniesz informacji o odrzuceniu reklamacji rachunku za prąd, możesz uznać, ze została przyjęta. Uwaga: złożenie reklamacji rachunku za prąd nie zwalnia Cię z obowiązku uregulowania opłaty z faktury.  

Komentarze

Izabella Nowotka pisze…
Jestem pod wrażeniem. Bardzo fajny wpis.

Czytaj także...