Jakie obowiązki ma pracodawca, gdy pracownik jest chory?

Obowiązki pracodawcy, gdy pracownik jest chory

Nie tylko liczne zachorowania na grypę, lecz także zagrożenie epidemią koronawirusa sprawiają, ze zarówno sami chorzy, jak i pracodawcy zastanawiają się, co zrobić, by uniknąć rozprzestrzeniania infekcji. Podstawą są oczywiście odpowiednie środki ochrony. 

Większość zakładów pracy będzie używało jednak tych zbiorowych, takich jak mydła i środki do dezynfekcji, częściej będą sprzątane powierzchnie biurowe oraz pracownicy będą informowani o zasadach higieny.

Czy pracodawca może zapytać o miejsce wypoczynku pracownika?

W dobie szerzącej się epidemii to jedna z najistotniejszych informacji, która pozwoli wstępnie rozróżnić, czy choroba pracownika może być zwykłym przeziębieniem, sezonową grypą, czy też istnieje podejrzenie zakażenia groźnym wirusem SARS-COV-2. 
Uwaga! Pracownik jednak nie musi udzielać odpowiedzi na to pytanie, jeśli nie chce. Jeśli pracodawca mimo wszystko podejrzewa, że mógł on być narażony na kontakt z koronawirusem lub ma obawy co do jego narażenia w trakcie pracy, może zaproponować świadczenie pracy zdalnie. W sytuacji, gdy zakres obowiązków nie stwarza takich możliwości, pracodawca może czasowo zwolnić pracownika z obowiązku pracy. W jednym i drugim przypadku pracownik otrzyma pełne wynagrodzenie za ten okres. 

Przymusowy urlop

Wysyłanie na przymusowy urlop to rozwiązanie możliwie jedynie wówczas, gdy pracownik jest w okresie wypowiedzenia umowy  o pracę lub posiada zaległy urlop. Tylko w takiej sytuacji pracodawca nie ma obowiązku pytania go o zgodę.  

 Jeśli pracownik dysponuje wyłącznie tegorocznym urlopem, nie musi zgadzać się na jego wykorzystanie. 

Czy pracodawca może zmusić pracownika do badań? 

Nie może tego zrobić bez jego zgody poza koniecznymi badaniami wstępnymi. Nie ma prawa samodzielnie oceniać zdrowia pracownika czy zmuszać go do kwarantanny, ponieważ nie ma do tego kompetencji.  

Uwaga! Jeśli jednak podejrzewa, ze choroba, na która cierpi pracownik, jest zakaźna i stanowi zagrożenie dla pozostałych pracowników, ma prawo powiadomić stosowane służby (np. najbliższy sanepid). 

Gdy pracownik obawia się o bezpieczeństwo

Jeśli warunki w pracy nie odpowiadają przepisom BHP i stwarzają ryzyko zagrożenia zdrowia, pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy (podstawa prawna - art. 210, par. 1 k.p.). Pracownik może również odmówić wyjazdu służbowego, jeśli sama trasa lub punkt docelowy stanowią zagrożenie dla jego zdrowia lub bezpieczeństwa. Musi jednak uzasadnić swoją decyzję, przedstawiając np. zalecenia Państwowej Inspekcji Sanitarnej lub Ministerstwa Zdrowia w tej kwestii (art. 210, par. 1 i 2 k.p.).

Komentarze

Czytaj także...