Reklamacja wadliwego towaru z tytułu rękojmi
Po 25 grudnia 2015 r. zmieniło się prawo konsumenckie do reklamowania wadliwej rzeczy. Wcześniej można było to zrobić na podstawie tzw. niezgodności towaru z umową.
Uwaga! Teraz wynika to z prawa do rękojmi, które opisane jest w Kodeksie cywilnym (art. 556-576) - przepisy te dotyczą wszystkich rodzajów sprzedaży, zarówno przez internet, jak i w tradycyjnych sklepach.
Na czym polega rękojmia?
Jeśli kupiona rzecz ma wadę (czyli np. popsuje się) w ramach rękojmi masz prawo do:
- naprawienia wady;
- wymiany towaru na nowy;
- obniżenia ceny oraz
- odstąpienia od umowy (gdy wada jest istotna).
Uwaga! Na podstawię rękojmi sprzedawca odpowiada za sprzedany towar, jeżeli wada zostanie stwierdzona w okresie 2 lat od momentu wydania. W przypadku nieruchomości ten termin jest dłuższy i wynosi 5 lat. Jeśli kupiłeś coś, co było używane, termin na składanie reklamacji z tytułu rękojmi może zostać skrócony do roku.
Co ważne: przyjmuje się, że jeśli wadę wykryto w ciągu roku od kupna, to istniała ona już w momencie sprzedaży (czyli była to wada techniczna). To sprzedawca musi udowodnić, ze było inaczej.
Uwaga! Sklepy internetowe mają obowiązek w swoich regulaminach informować swoich klientów m.in. o:
swoim adresie i sposobie porozumiewania się z klientami;
adresie, pod którym można składać reklamację, jeżeli różni się on od adresu prowadzonej działalności, a także o procedurze i terminach rozpatrywania reklamacji;
łącznej cenie kupowanych rzeczy lub usług;
prawie do odstąpienia od umowy.
Wzór reklamacji na podstawie rękojmi
Komentarze