Nowe przepisy drogowe - czy jesteśmy bezpieczniejsi?

Przepisy drogowe

Niedawno weszły w życie nowe przepisy mające na celu poprawę bezpieczeństwa użytkowników dróg. Jedna z nowości dotyczy zasad w czasie kontroli. Nieumundurowany policjant ma prawo zatrzymać Cię wyłącznie na obszarze zabudowanym i musi okazać legitymację służbową.





Natomiast policjant w mundurze ma taki obowiązek jedynie na Twoje żądanie. W sytuacji przeprowadzania tzw. szybkich testów trzeźwości w ogóle nie musi tego robić.

Przepisy drogowe: kto Cię skontroluje?

Do zatrzymania samochodu w celu przeprowadzenia kontroli uprawnieni są nie tylko policjanci. Mogą to zrobić również inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego, funkcjonariusze Straży Granicznej, Żandarmerii Wojskowej, Służby Celno-Skarbowej, straży gminnych, leśnych i parkowych oraz osoby działające w imieniu zarządcy dróg (ci ostatni w obecności policjanta lub inspektora).

Przepisy drogowe: korytarz życia 

Weszły w życie przepisy dotyczące tworzenia drogowych korytarzy życia. To niezwykle istotne w przypadku gdy konieczna jest szybka pomoc ofiarom wypadków.
Uwaga! Gdy jedziesz lewym pasem, to na dźwięk syren masz obowiązek zjechać maksymalnie w lewo. Natomiast jeśli poruszasz się prawym pasem (lub środkowym - gdy droga jest trzypasmowa) - zjeżdżasz w prawo. 
Wprowadzona została też zasada pierwszeństwa dla poszczególnych pasów, gdy jeden jest zablokowany, np. z powodu stłuczki. Zator w miejscu zwężenia pokonujesz korzystając z metody na suwak. Za niestosowanie się do tych przepisów grozi mandat do 500 zł.

Przepisy drogowe: licznik pod nadzorem

Od stycznia policja sprawdza liczniki w zatrzymywanych pojazdach. Robi to obligatoryjnie przy każdej kontroli z wyłączeniem akcji typu trzeźwy poranek. Stany liczników są wpisywane do Centralnej Ewidencji Pojazdów. Takie działanie mają na celu wyeliminowanie oszustów, których ofiara padały osoby kupujące używane samochody.

Oprócz policji uprawnienia do kontroli stanu licznika mają także Straż Graniczna, Inspekcja Transportu Drogowego, Żandarmeria Wojskowa oraz Służba Celna. Służby mogą odczytywać drogomierze zarówno sprawnych pojazdów, jak i holowanych lub przewożonych na lawetach - nawet jeśli nie będą one zarejestrowane.
Uwaga! Oszuści mają czego się bać. Za ingerencję w stan licznika można trafić do więzienia nawet na 5 lat. Natomiast kary nie musi obawiać się niczego nieświadomy posiadacz samochodu, w którym licznik został cofnięty. Jeżdżenie nim nie jest też zabronione. 
Natomiast gdy zauważysz, że licznik w Twoim samochodzie jest niesprawny, musisz w ciągu 14 dni pisemnie zgłosić to w stacji kontroli pojazdów. Jest do tego specjalny formularz.
Przepisy drogowe: rejestracja auta

Weszły również w życie przepisy o karach za nieterminowe zarejestrowanie samochodu. Warto więc pospieszyć się z formalnościami. Osoba, która w ciągu 30 dni od kupienia pojazdu nie zarejestruje go w wydziale komunikacji, musi się liczyć z karą w wysokości od 200 do 1000 zł (w zależności od tego, jak długo się spóźniła). Sprzedającego dotyczy natomiast obowiązek zgłoszenia sprzedaży.





Jak jeździć na suwak?

Jazda na suwak dotyczy sytuacji, gdy dwa pasy łączą się w jeden i to powoduje spowolnienie ruchu i korek. Kierowcy poruszający się drożnym pasem mają obowiązek wpuszczania po jednym samochodzie z pasa zablokowanego.

Kiedy kierowca, który jedzie pasem zanikającym, podjeżdża do jego końca, zyskuje pierwszeństwo przed samochodem jadącym pasem głównym. Powinien zostać na niego przepuszczony. Przy czym nie dotyczy to sytuacji, gdy spowolnienie nie jest znaczne, a samochody poruszają się płynnie, np. z prędkością 40 km/h, zamiast dopuszczalnych 80.

Komentarze

Czytaj także...