Zakupy i reklamacje - jakie mamy prawa?

Zakupy i reklamacje

Jeśli kupiony przez Ciebie produkt się psuje lub ma wady, których w sklepie nie zauważyłeś, możesz go reklamować w ramach gwarancji lub rękojmi.





Na czym polega gwarancja?

Gwarancja zwykle udzielana jest przez producenta, importera lub hurtownika. Prawo nie określa, jak długo gwarancja obowiązuje, ale najczęściej trwa 2 lata. Nie ma też jednego konkretnego terminu, w którym możesz zgłosić zauważoną wadę towaru. Określa go dokument gwarancyjny. Dlatego trzeba dokładnie się z nim zapoznać.
Uwaga! Obietnice złożone w reklamie produktu są wiążące na równie z zawartymi w gwarancji. Jeśli np. reklama zapewnia, ze buty są nieprzemakalne, a Ty po krótkim spacerze w deszczu wracasz z mokrymi stopami, możesz zwrócić zakup.

Na czym polega rękojmia?

To odpowiedzialność za wady towaru, która ponosi sprzedawca. Rękojmia zawsze obowiązuje 2 lata od daty zakupu. Na jej podstawie możesz domagać się naprawy produktu, wymiany na nowy lub zwrotu pieniędzy.
Uwaga! Jeśli napawa jest możliwa, w żadnym z powyższych przypadków (gwarancji i rękojmi) nie możesz żądać wymiany towaru na nowy, ani zwrotu pieniędzy. Chyba że produkt, np. pralka, telewizor, kolejny raz się zepsuje.

Termin naprawy

Sprzedawca ma 14 dni na rozpatrzenie złożonej przez Ciebie reklamacji, ale nie oznacza to jednak, ze w tym czasie musi naprawić lub wymienić niepełnowartościowy produkt. Na to ma kolejne 2 tygodnie. W ciągu 14 dni od daty wpłynięcia reklamacji musi jednak na nią odpowiedzieć i ustosunkować się do zawartych na piśmie żądań.
Uwaga! Ważna jest tu data otrzymania przez Ciebie odpowiedzi, a nie data wysłania pisma przez sprzedawcę. Jeśli odpowiedź nie dotrze do Ciebie w ciągu 14 dni, Twoje żądania musza zostać spełnione.

Reklamacja żywności

Produkty spożywcze podlegają takim samym prawom, jak inne. Z reklamacją możesz pójść do sklepu nie tylko wtedy, gdy towar okazał się nadpsuty, nieświeży itp. Niezgodny z umową będzie także wówczas, gdy nie ma zalet, o których zapewnia sprzedawca. Jeśli np. reklamuje pomarańcze jako bardzo słodkie, a po spróbowaniu okazują się kwaśne, możesz je oddać i zażądać zwrotu pieniędzy.

Reklamację na produkty żywnościowe musisz złożyć w ciągu trzech dni od daty otwarcia towaru paczkowanego lub dnia nabycia oferowanego luzem.

Zakupy przez internet

Zakupy na odległość, czyli zamówione przez internet, telefon lub poza siedzibą sprzedawcy np. na prezentacji, możesz zwrócić w ciągu 14 dni. Nie musisz tłumaczyć, dlaczego się rozmyśliłeś. Nie wszystko jednak sprzedawca przyjmie.

Zwrotowi nie podlegają m.in.:
  • rzeczy wykonane na zamówienie, np. mebel, sukienka uszyta na miarę;
  • rozpakowane płyty, gry komputerowe. Produkty te możesz oddać tylko w oryginalnym opakowaniu.
Uwaga! Gdyby po rozpakowaniu produkty te okazały się wadliwe, masz prawo je reklamować.




Jak złożyć reklamację?

Ty wybierasz, czy chcesz dochodzić swoich praw w ramach gwarancji czy rękojmi. Gdy zdecydujesz się na gwarancję, reklamację składasz u producenta, w przypadku rękojmi - u sprzedawcy. Złóż ją na piśmie i zostaw sobie kopię. W dokumencie podaj:
  • swoje dane oraz dane producenta/sklepu;
  • datę wydania towaru i cenę;
  • opisz wady i napisz, czego żądasz (naprawy, wymiany);
Wraz z reklamacją złóż dowód zakupu - paragon, wydruk z karty. Złóż osobiście lub wyślij pocztą.

Komentarze

Czytaj także...