Skarga do NFZ - jak złożyć skargę do NFZ?

Skarga na lekarza do NFZ

Twój sprzeciw lub niezadowolenie może budzić zarówno sam proces leczenia, jak i sposób, w jaki udzielono Ci świadczeń zdrowotnych, ewentualnie to, że naruszone zostały Twoje prawa.


Jeśli lekarz (lub pielęgniarka) zachował się niewłaściwie, masz zastrzeżenia do działania przychodni czy szpitala, skieruj:
  • skargę do dyrektora szpitala lub kierownika przychodni - skargę kieruj na piśmie, podając swoje dane kontaktowe i dane placówki, opisując zaistniałą sytuację i jasno formułując żądania, np. wyciągnięcia konsekwencji;
  • kierujący placówką może wszcząć postępowanie dyscyplinarne lub zastosować sankcje służbowe wobec pracownika;
  • skargę do oddziału wojewódzkiego NFZ.
Błędne leczenie

Jeśli twierdzisz, że personel medyczny zachował się nieetycznie lub popełnił błąd, skieruj:
  • skargę do okręgowego rzecznika odpowiedzialności zawodowej: przy Okręgowej Izbie Lekarskiej - gdy skarżysz się na lekarza; przy Okręgowej Izbie Pielęgniarek i Położonych - gdy skarga dotyczy pielęgniarki.
Skargę złóż na piśmie, podaj swoje dane, opis sytuacji i żądanie wyciągnięcia konsekwencji (np. odszkodowania). Okręgowy rzecznik wyjaśnia sprawę, a jeśli sąd lekarski stwierdzi, ze lekarz popełnił błąd, może dać mu m.in. naganę, karę pieniężną, lub nawet pozbawić prawa wykonywania zawodu.

Gdy padłeś ofiarą błędu lekarskiego, np. wskutek operacji, diagnostyki, leczenia, złóż:
  • wniosek o odszkodowanie do wojewódzkiej komisji do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych - masz na to rok od dnia, w którym dowiedziałeś się o zdarzeniu lub 3 lata od dnia, w którym nastąpiło zdarzenie;
  • pozew do sądu właściwego dla siedziby zakładu opieki zdrowotnej.
Naruszenie praw pacjenta

Gdy naruszono Twoje prawo np. do korzystania ze świadczeń zdrowotnych, informacji o stanie zdrowia, wyrażania zgody na zabieg, skieruj:

  • skargę do NFZ lub Rzecznika Praw Pacjenta - pocztą na adres: Biuro Rzecznika Praw Pacjenta, ul. Młynarska 46, 01-171 Warszawa; mailem na adres kancelaria@rpp.gov.pl; poprzez ePUAP; faksem pod nr 22 506-50-64; osobiście w siedzibie Biura Rzecznika Praw pacjenta.
W skardze opisz, na czym polegało naruszenie praw, w jakiej placówce, podaj swoje dane.

Jak złożyć skargę do NFZ?

Do NFZ możesz poskarżyć się, gdy nie udzielono Ci świadczenia zdrowotnego lub zrobiono to niewłaściwie, naruszając Twoje prawa jako pacjenta.

Przykłady naruszenia praw to np.: odmowa zapisania do lekarza, wykonania świadczenia, gdy musiałeś zapłacić za świadczenie, lekarz nie przyjmował na wyznaczonych godzinach.

Skarga do NFZ powinna zawierać:
  • Twoje dane (nazwisko, adres, telefon);
  • dane przychodni/lecznicy/szpitala, których dotyczy Twoja Skarga;
  • precyzyjny opis zdarzenia.
Uwaga! Pracownicy NFZ nie są upoważnieni do oceny decyzji medycznych, podejmowanych przez lekarzy.
Skargę składasz w oddziale wojewódzkim NFZ:
  • bezpośrednio w siedzibie oddziału lub jego delegaturze;
  • pocztą na adres oddziału lub delegatury;
  • faksem;
  • za pośrednictwem platformy ePUAP.
Uwaga! Dane kontaktowe oddziałów wojewódzkich NFZ, znajdziesz na stronie internetowej NFZ.
Powinieneś otrzymać pisemną odpowiedź. Każda skarga jest analizowana w odniesieniu do obowiązujących przepisów i postanowień umowy wiążącej daną placówkę medyczna z oddziałem NFZ.

Jeśli konieczne będzie przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego, NFZ występuje do świadczeniodawcy z prośbą o zajęcie stanowiska w sprawie. Czasem konieczna jest też kontrola w placówce.

Komentarze

Czytaj także...