Jak zablokować niechciany numer telefonu?

Niechciany numer telefonu. Jak go zablokować?

Twój numer telefonu to ta sama kategoria danych osobowych, co imię i nazwisko, adres, PESEL. Na ich wykorzystywanie potrzebna jest zgoda, czyli nie ma istotnego znaczenia, jeżeli w słuchawce usłyszysz "Pana/Pani numer telefonu został przypadkowo wylosowany".

Jeśli nawet jest to prawdą, to telemarketer powinien mieć Twoją wyraźną zgodę, aby przez telefon przedstawić Ci ofertę.




Uwaga! Dopuszczalne jest wykonywanie telefonu z ogólnym pytaniem, czy wyrażasz zgodę na przedstawienie oferty handlowej. Jeśli oświadczasz, że nie, rozmowa powinna się zakończyć.
Jeśli telemarketer nie przedstawił się i nie spytał Cię o zgodę na przekazanie oferty, poproś go o podanie imienia i nazwiska, a także nazwy firmy, która reprezentuje. Spytaj też, skąd ma Twój numer telefonu i czy dysponuje Twoją zgodą na tzw. marketing bezpośredni.
Uwaga! Dzwoniący musi Ci udzielić takich informacji, dlatego pytaj do skutku. Niektórzy słysząc pytanie, od razu się rozłączają. Jeśli jednak udzielą Ci informacji, zapisz je.
W trakcie rozmowy musisz powiedzieć, że nie wyrażasz zgody na kontrakty z Tobą w celach marketingowych i zażądać usunięcia informacji o Tobie z bazy danych.
Uwaga! Takie żądanie dotyczy całej firmy, a nie tylko tej osoby, która do Ciebie dzwoni.
Jeśli to nie pomoże, przy następnym telefonie zażądaj kontaktu do Administratora Danych Osobowych lub osoby, która odpowiada za kontakty z klientami. Zgłoś wówczas żądanie wykasowania wszystkich Twoich danych. Jeśli tak się nie stanie (i nadal będą dzwonić), zgłoś sprawę do Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO).

Jak zablokować niechciane połączenia telefoniczne?

Najprościej zrobisz to we własnym aparacie telefonicznym. Taką funkcję mają niemal wszystkie aparaty typu smartfon. W historii połączeń znajdujesz numer, otwierasz jego kartę (tak jakbyś chciał wpisać numer do kontaktów).

Na samym dole zakładki klikasz w napis "Blokuj tę osobę", a potem potwierdzasz, klikając jeszcze raz gdy pojawi się napis "Blokuj kontakt".

W innych modelach telefonów po otwarciu "karty" numeru należy kliknąć "Więcej" i gdy rozwinie się menu, trzeba kliknąć w przycisk "Blokowanie/odblokowanie numeru". Pojawią się 2 okienka: blokowanie połączenia i blokowanie wiadomości (SMS). Możesz włączyć tylko jedną blokadę lub obie.

Możesz także zablokować numer telefonu u swojego operatora. Niestety wielu nie oferuje możliwości zablokowania pojedynczych numerów. U większości operatorów można natomiast zablokować:
  • wszystkie połączenia, które mają włączoną funkcję ukrywania numeru (z takich często dzwonią telemarketerzy - na wyświetlaczu pojawia się napis "nr nieznany", "numer prywatny");
  • połączenia i SMS-y premium, czyli takie za które płacisz więcej niż przy normalnym połączeniu.

Jak złożyć skargę do UODO?

By złożyć skargę do UODO, powinieneś wskazać nazwę firmy, od której otrzymywałeś niechciane telefony (ale nie jest to absolutnie niezbędne).

W piśmie podajesz swoje imię i nazwisko, adres oraz dane firmy (nazwę, nazwisko telemarketera lub - w ostateczności - tylko numer telefonu, bo po nim można ustalić, skąd do Ciebie dzwoniono).

W treści skargi piszesz kto, kiedy i w jakiej sprawie dzwonił oraz jak przebiegała rozmowa. W podsumowaniu piszesz, czego konkretnie żądasz, np. usunięcia wszystkich Twoich danych osobowych z bazy firmy.

Pamiętaj, że musisz się własnoręcznie podpisać.

Skargę możesz złożyć ustnie do protokołu w siedzibie UODO (ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa, w godz. 8-16) lub listownie (na ten sam adres).

Na rozpatrzenie skargi Urząd ma miesiąc.

Gdzie przenieść numer telefonu?


Komentarze

Czytaj także...