Sprawy spadkowe - jak załatwić sprawy spadkowe?

Załatwienie spraw spadkowych

Bez znaczenia jest sposób stania się spadkobiercą (czy to na mocy testamentu czy dziedziczenia ustawowego), osoba dziedzicząca, aby rozporządzać otrzymanym majątkiem, musi posiadać dokument, który potwierdzi, że może to robić.

Udowodnienie prawa do spadku

Są dwie drogi:

Sądowe stwierdzenie nabycia spadku

Tutaj należy złożyć wniosek o stwierdzenie nabycia praw do spadku. Pismo składa się do sądu rejonowego, który jest właściwy dla ostatniego miejsca zamieszkania spadkodawcy.

Potrzebne będą następujące dokumenty

W przypadku dziedziczenia na mocy testamentu, do wniosku trzeba dołączyć:
  • ostatnią wole spadkodawcy;
  • jego skrócony akt zgonu.
Gdy spadek dziedziczony jest na mocy prawa:
  • skrócony odpis aktu zgonu spadkodawcy;
  • skrócony odpis aktu urodzenia spadkobiercy;
  • skrócony odpis aktu małżeństwa (w sytuacji, gdy uprawnionym do dziedziczenia jest żona lub córka, która wyszła za mąż)
Koszt wniosku to 50 zł.

Jeden egzemplarz wniosku wraz z oryginalnymi załącznikami należy złożyć w sądzie. Ilość kopi wniosku i załączników zależna jest od tego ile osób oprócz składającego wniosek będzie dziedziczyć.
Uwaga! Prawo do spadku nie ulega przedawnieniu. Tak więc nawet wiele lat po śmierci spadkodawcy przysługuje prawo do wystąpienia z  wnioskiem o nabycie spadku po nim.

Notarialne poświadczenie dziedziczenia spadku

Spadek można też potwierdzić w kancelarii notarialnej. Składa się tam taki sam komplet dokumentów jak w sądzie.

Przy potwierdzeniu muszą być obecni wszyscy spadkobiercy.

Jak wygląda postępowanie?

Notariusz sporządzi protokół poświadczenia dziedziczenia, a następnie będzie on podstawą dla aktu notarialnego.

Taki akt powinien zawierać m.in. informacje o:
  • dacie i miejscu sporządzenia aktu;
  • dane spadkodawcy oraz spadkobierców;
  • tytuł powołania do spadku (ustawa lub testament);
  • wysokość udziałów.
Akt ten następnie zostanie zarejestrowany w elektronicznym rejestrze aktów poświadczenia dziedziczenia i w tym momencie nabierze mocy prawnej.

Sporządzenie aktu będzie kosztowało 150 zł ( 100 zł za sporządzenie protokołu, 50 zł za akt poświadczenia dziedziczenia).
Pamiętaj! Gdy dojdzie do sporu między spadkobiercami, to notariusz nie sporządzi aktu poświadczenia i sprawą będzie musiał zająć się sąd.

Dział spadku

W sytuacji, gdy do dziedziczenia zostało powołanych kilku spadkobierców, samo uzyskanie postanowienia o nabyciu spadku nie uprawnia spadkobiercę do rozporządzania przypadającą mu częścią, a konkretnie jego udziałem w majątku spadkowym.

Wyjątkiem jest tutaj powołanie przez spadkodawcę wykonawcę testamentu lub gdy został ustanowiony kurator tzw. spadku nieobjętego. Jeśli taka sytuacja nie miała miejsca, to potrzebny będzie dział spadku.

Jak to załatwić?

Sprawą może (lecz nie musi) zająć się sąd. Warunki i sposób podziału spadku spadkobiercy mogą uzgodnić między sobą. Umowa o dział spadku jest wiążąca niezależnie od formy (ustnej, pisemnej) w jakiej została zawarta.

Jednak w sytuacji, gdy do majątku spadkowego należy nieruchomość - umowa musi być w formie aktu notarialnego.

Gdy spadkobiercy nie mogą dojść do porozumienia, to sprawę trzeba skierować do sądu. Wniosek może być złożony w dowolnym terminie, gdyż prawo do wystąpienia o podział spadku nie ulega przedawnieniu.

Potrzebne dokumenty

Wraz z wnioskiem o dział spadku, należy złożyć:
  • postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku;
  • wykaz przedmiotów spadkowych wraz z propozycją podziału.
Należy też opłacić wpis: 500 zł (300 zł, gdy jest zgodny plan podziału) lub 1000 zł (500 zł przy zgodnym planie podziału), gdy dział spadku jest połączony ze zniesieniem współwłasności.

Podatek od spadku

Uwaga! Tylko najbliższa rodzina (małżonek, zstępni, wstępni,rodzeństwo) spadkodawcy nie płaci podatku od spadków i darowizn. Warunkiem jest zgłoszenie spadku w odpowiednim terminie.
W przypadku odziedziczenia nieruchomości lub spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, trzeba to zgłosić naczelnikowi urzędu skarbowego, na którego terenie działania jest ta nieruchomość.
Jeżeli jest to nieruchomość i np. samochód - właściwy będzie także urząd miejsca położenia nieruchomości.

Termin

Spadkodawca musi to zrobić w ciągu sześciu miesięcy od uprawomocnienia się postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku.

Spadek, który jest zwolniony jest od podatku, zgłasza się na formularzu SD-Z2 (druk dostępny w każdym urzędzie skarbowym). Dla pozostałych spadkobierców właściwy jest druk SD-3.
Uwaga! Gdy spadek nie zostanie zgłoszony w wymaganym terminie, to trzeba będzie, niestety zapłacić od niego podatek.

Spadek z długami

W sytuacji, gdy spadkodawca pozostawił po sobie niespłacone należności, to do spadkobiercy należy decyzja, czy chce je spłacać.

Może:

  • przyjąć spadek z długami (proste przyjęcie). Wtedy będzie spłacał wszystkie zobowiązania spadkodawcy, nawet, gdy przekroczą wartość otrzymanego spadku.
Uwaga! Tak wiec trzeba będzie odpowiadać za nie także własnym majątkiem.
  • przyjąć spadek bez odpowiedzialności za długi (z dobrodziejstwem inwentarza). Tutaj pozostawione przez spadkodawcę zobowiązania do spłaty będą pokryte z majątku, który pozostawił.
  • odrzucić spadek w całości. W takim  przypadku spadkobierca zostaje wyłączony z dziedziczenia, a prawo do niego przejdzie na jego zstępnych (dzieci, wnuki). Oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza lub jego odrzuceniu należy złożyć w sądzie rejonowym, który jest właściwy dla miejsca zamieszkania spadkobiercy.
Uwaga! Należy to zrobić w ciągu 6 miesięcy od dnia, w którym spadkobierca dowiedział się o prawie do spadku.

Prawo spadkowe w praktyce z wzorami pism 

Czeka Cię sprawa spadkowa, złożenie pozwu o zachowek lub sporządzenie testamentu, a nie wiesz, jak sobie z tym poradzić? Oto poradnik, dzięki któremu SAMODZIELNIE załatwisz sprawy spadkowe i przygotujesz odpowiednie pisma (znajdziesz tu aż 10 wzorów pism, m.in. wzór testamentu, pozwu o zachowek czy wniosku o stwierdzenie nabycia spadku). Nie zwlekaj z załatwieniem spraw spadkowych – przekroczenie terminów może Cię kosztować dużo więcej niż ten poradnik! 
Dzięki poradnikowi Prawo spadkowe w praktyce z wzorami pism będziesz w stanie SAMEMU:
  • przeprowadzić sprawę spadkową i uzyskać postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku,
  • sporządzić testament,
  • sporządzić pozew o zachowek,
  • przeprowadzić dział spadku,
  • rozliczyć się z urzędem skarbowym w sprawie podatku od spadku.
A to tylko najważniejsze zagadnienia. Zobacz, jaką jeszcze cenną wiedzę zawiera ten poradnik.
szczegóły: Prawo spadkowe w praktyce z wzorami pism»   

Komentarze

Czytaj także...