Rękojmia czy gwarancja? - z czego skorzystać z rękojmi czy gwarancji?





Dlaczego warto skorzystać z rękojmi a nie gwarancji?

Jeśli kupiona rzecz się popsuje, możesz skorzystać z dwóch rodzajów reklamacji:
  • gwarancji udzielonej przez producenta;
  • przepisów o rękojmi, które chronią konsumentów.
Za reklamację w ramach rękojmi odpowiada sklep, dlatego sprzedawcy wolą, gdy klient wybiera gwarancję. Wręcz do tego namawiają.


Uwaga! Ale to Ty - a nie sklep - decydujesz, na jakich zasadach ma być reklamacja rozpatrzona. 

Decydując się na gwarancję, musisz się do niej dostosować

Czyli spełnić wszystkie warunki, jakich wymaga gwarant (producent), np. - dostarczyć zepsuty sprzęt w oryginalnym opakowaniu (w zasadach rękojmi to nie jest wymagane). Gdy korzystasz z przepisów rękojmi, z reguły masz  o wiele więcej praw.

Podaj, w reklamacji (w ramach rękojmi) czego się domagasz

Masz prawo do naprawy zepsutej rzeczy, wymiany na nową (wolną od wad), a jeśli to nie jest możliwe - do zwrotu pieniędzy. Zawsze warto podawać jednocześnie te trzy żądania, bo dzięki temu przyspieszysz rozpatrzenie reklamacji.
Uwaga! Jeśli napiszesz tylko, że chcesz np. wymiany zepsutej suszarki do włosów na nową, sprzedawca ma prawo Ci odpisać (w ciągu 14 dni), że on woli naprawę. Potem znów Ty musisz mu odpisać, a to wszystko trwa. 
Gdy naprawiona rzecz znów się popsuje, możesz od razu ją zwrócić i zażądać zwrotu pieniędzy. Nawet jeśli druga awaria nie ma nic wspólnego z pierwszą, np. najpierw w suszarce spaliła się grzałka, a kilka miesięcy po jej naprawie przestała działać funkcja chłodnego nawiewu.
Uwaga! Przepisy o rękojmi chronią Cię przez dwa lata od momentu zakupu (albo otrzymania kupionej rzeczy, jeśli robiłeś zakupy przez internet). Przy czym przez pierwszy rok, jako konsument, jesteś szczególnie chroniony. Jeśli coś popsuje się w tym czasie, przyjmuje się, ze jest to wada fabryczna. A jeśli sklep twierdzi, że jest inaczej, to on musi to udowodnić.  

Co sprawdzić na druku reklamacyjnym?

Sprzedawcy często starają się, by przyjmowana przez nich reklamacja obyła się w "ramach gwarancji". Nie zgadzaj się na to. Nie wierz, ze to wszystko jedno, bo "reklamacja to reklamacja". Na druku, który masz wypełnić lub podpisać, nie ma informacji o trybie reklamacji? Wyraźnie odręcznie dopisz "reklamacja na podstawie przepisów o rękojmi" albo poproś o taki dopisek sprzedawcę.

Najlepsze poradniki w sieci!

Kliknij i sprawdź» 

Komentarze

Czytaj także...