Elektroniczny portal sądowy - co to jest? 





Co to jest elektroniczny portal sądowy i jak z niego skorzystać?

Może się zdarzyć taka sytuacja, ze zawiadomienie lub wezwanie z sądu nie dojdzie do Ciebie na czas lub nie dojdzie w ogóle i wówczas istnieje ryzyko, ze nie będziesz wiedzieć, co dzieje się z Twoją sprawą.


W Portalu Informacyjnym sądów Powszechnych można w każdej chwili sprawdzić podstawowe informacje dotyczące postępowania w sądzie, ale pod warunkiem, że jesteś stroną: powodem lub pozwanym (lub odpowiednio wnioskodawcą albo uczestnikiem w postępowaniu nieprocesowym). Dostęp do portalu mają tez pełnomocnicy prawni (adwokaci, radcowie). Nie mają do świadkowie w sprawie.

Korzystanie z portalu jest bezpłatne i pozwala na bezpośredni wgląd do akt sądowych Twojej sprawy w postaci elektronicznej.

Czego dowiesz się korzystając z elektronicznego portalu sądowego? 

Jaki jest aktualny stan sprawy. Na portalu znajdziesz informacje o tym, na jakim etapie znajduje się postępowanie.

Jakie czynności zostały dokonane przez sąd. Jeśli np. wyznaczono termin rozprawy, taka informacja znajdzie się na portalu, zanim jeszcze zostaniesz poinformowany w normalnym trybie, czyli pocztą.
Czy wyznaczone są terminy posiedzeń. Na portalu są informacje także o posiedzeniach niejawnych, na które strony nie są wzywane.

Jaka jest treść dokumentów, które sporządził sąd. Strona postępowania może przeglądać pisma (w postaci elektronicznej), protokoły rozpraw, wyroki, postanowienia oraz uzasadnienia.
Będziesz mógł też zapoznać się z treścią protokołów elektronicznych. Przebieg każdego jawnego postępowania jest dokumentowany w formie protokołu. Elektroniczny protokół to zwykłe nagranie audio (czasem wideo), z którym będziesz mógł zapoznać się na portalu.

Co się dzieje w przypadku apelacji. Jeśli strona wniosła odwołanie od wyroku, czyli apelacje i sprawa trafiła do sądu II instancji (np. z rejonowego do okręgowego), na elektronicznym portalu sądowym znajdą się informacje o dokumentach i postanowieniach dotyczących tego postępowania.

Dodatkowo otrzymasz poczta elektroniczną informację o nadchodzących posiedzeniach, zmianach terminów, odroczeniach, dokumentach, które wpłynęły do akt itp.

Jak się zarejestrować w systemie elektronicznego portalu sądowego?

Każda apelacja apelacja sądowa (np. gdańska, warszawska, poznańska itp.) ma własny portal informacyjny. Znajdziesz swój wchodząc na stronę:  www.ms.gov.pl/pl/sady-w-internecie/portal-informacyjny.

Aby zacząć z niego korzystać:
  • przez internet złóż wniosek o rejestracje konta. Podaj swoje dane i zaakceptuj regulamin portalu;
  • osobiście w sądzie potwierdź dane. Udaj się do Biura Interesanta w sądzie okręgowym. Pracownik sądu potwierdzi Twoją tożsamość i aktywuje konto. 

To Ci może pomóc 

Nie tylko dla niesłusznie oskarżonych i bezpodstawnie pozwanych przed sąd - Kliknij i sprawdź»

Komentarze

Czytaj także...