Jak otrzymać bezpłatną pomoc Rzecznika Finansowego?
Pomoc Rzecznika Finansowego
Do Rzecznika Finansowego może się zgłosić każda osoba mająca problemy z instytucją finansową - czyli np. z bankiem, firmą pożyczkową czy ubezpieczycielem.
Pomoc jest bezpłatna. Warto zatem wiedzieć, jakie działania może w Twojej sprawie podjąć Rzecznik Finansowy, i co zrobić, by uzyskać jego wsparcie.
Porada eksperta
Nie zawsze wiemy, czy bank, Otwarty Fundusz Emerytalny (OFE) lub ubezpieczyciel postępują prawidłowo lub jakie przepisy obowiązują.
Z darmowej telefonicznej porady eksperta możesz skorzystać codziennie od poniedziałku do piątku.
Porady dotyczące ubezpieczenia (m.in. na życie, domów, mieszkań, kredytów, turystycznych, rolnych, komunikacyjnych, NNW) 22 333 73 28 (od godz. 8.00 do 18.00).
Porady dotyczące OFE, Pracowniczych Programów Emerytalnych i Indywidualnych Kont Emerytalnych 22 333 73 26 lub 22 333 73 27 (od godz. 11.00 do 15.00).
Porady dotyczące problemów z bankami, firmami pożyczkowymi i podmiotami kapitałowymi (np. oferującymi inwestycje i lokaty) 22 333 73 25 (od godz. 8.00 do 16.00).
Krótkie pytania dotyczące ww. spraw można przesłać także e-mailem na adres: porady@rf.gov.pl
Czas rozpatrywania zapytań wpływających pocztą elektroniczną: do 2 tygodni.
Interwencja Rzecznika Finansowego
Rzecznik Finansowy może też podjąć interwencje w Twojej sprawie (m.in. z bankiem, SKOK-iem, ubezpieczycielem, firmą pożyczkową, OFE itp.).
Przed złożeniem wniosku o interwencje Rzecznika Finansowego musisz najpierw wyczerpać tzw. drogę reklamacji - czyli złożyć reklamacje do banku lub firmy, z której decyzją lub działaniem się nie zgadzasz.
Uwaga! Zachowaj potwierdzenie złożenia reklamacji.
Pomoc w napisaniu reklamacji uzyskasz u powiatowego Rzecznika Konsumentów. Kontakt Do Rzecznika Konsumentów z Twojej okolicy uzyskasz pod numerem 801 440 220 oraz 22 290 89 16 od poniedziałku do piątku 8.00 do 18.00.
Jeśli Twoja reklamacja nie zostanie uznana lub nie uzyskasz odpowiedzi złóż wniosek do Rzecznika Finansowego.
Postępowanie polubowne prowadzone przez Rzecznika Finansowego
Zamiast kosztownego postępowania sądowego możesz skorzystać też z tzw. postępowania polubownego prowadzonego przez Rzecznika Finansowego.
Koszt postępowania polubownego przed Rzecznikiem wynosi 50 zł (osoby w trudnej sytuacji mogą się ubiegać o zwolnienie z tej opłaty).
Informacje o postępowaniu polubownym i zasadach jego prowadzenia znajdziesz na stronie internetowej Rzecznika Finansowego.
Jak napisać wniosek do Rzecznika Finansowego?
1. W lewym górnym rogu: miejsce i data sporządzenia wniosku.
2. W prawym górnym rogu: dane wnioskodawcy (adres zamieszkania lub korespondencji, nr telefonu).
3. Tytuł: Wniosek o podjęcie interwencji przez Rzecznika Finansowego.
4. Dane instytucji (tu wpisz nazwę i dane instytucji, np. firmypożyczkowej, banku, ubezpieczyciela itd., której sprawa dotyczy. Podaj numer umowy, polisy, numer szkody lub rodzaj/nazwę produktu finansowego albo krótko opisz kwestionowane działanie banku, towarzystwa ubezpieczeniowego itd.).
5. Uzasadnienie:
1. Opisz krótko stan faktyczny sprawy, tzn. czego ona dotyczy, oraz wypisz kolejność zdarzeń podając ich daty (np. zawarcia umowy, wezwania do zapłaty, złożenia reklamacji itd.).
2. Napisz, co budzi Twój sprzeciw lub wątpliwości w działaniach instytucji: krótko opisz swoje zastrzeżenia, na czym polega problem (np. ubezpieczyciel odmawia wypłacenia odszkodowania lub uważasz, ze jego kwota jest za niska, naliczono Ci zawyżone opłaty, odsetki, zmieniono warunki umowy itd.).
3. Napisz, czego domagasz się od instytucji (np. anulowania opłat, odsetek, zwiększenia lub wypłacenia odszkodowania).
4. Podaj, kiedy złożyłeś reklamację i w jaki sposób została rozpatrzona (lub że nie otrzymałeś żadnej odpowiedzi.
Uwaga! Jeśli masz wątpliwości np. 1. co dokładnie napisać w jednym z punktów, 2. czy działania banku, firmy pożyczkowejlub ubezpieczyciela są prawidłowe, 3. czego możesz się od nich domagać - zadzwoń po bezpłatną poradę do eksperta.
6. Lista załączników.
7. Własnoręczny podpis wnioskodawcy.
Komentarze