Umowa na telefon i internet - nowe zasady
Nowe zasady zawierania umów na telefon i internet
1 stycznia weszły w życie nowe przepisy, dzięki którym można zawrzeć lub zmienić umowę przez telefon. Oczywiście tto wygodne, ale z drugiej strony możesz zawrzeć umowę, nawet o tym nie wiedząc.
Nowe przepisy dotyczą zawierania oraz zmiany umów na telefon i internet. Do niedawna wymagało to podpisania papierowej umowy lub wypełnienia formularz w internecie. Teraz wprowadzono także tzw. umowę w formie dokumentowej.
Uwaga! Nazwa jest myląca. Operator nie ma obowiązku dostarczenia klientowi żadnego dokumentu, by taka umowa została zawarta. Łatwiej wiec teraz o przypadkową zmianę Twojej umowy (np. na droższą) lub nieświadome zawarcie całkiem nowej. By się przed tym uchronić, warto poznać nowe zasady.
Jak zawierana jest umowa dokumentowa?
Aby doszło do zawarcia lub zmiany takiej umowy, wystarczy Twoja zgoda na warunki zaoferowane Ci np. przez konsultanta telefonicznego, w SMS-ie lub biurze obsługi.
Taka zgodę na zawarcie lub zmianę umowy możesz wyrazić:
- przez telefon podczas nagrywania rozmowy;
- SMS-em;
- e-mailem.
Uwaga! Do zawarcia umowy dokumentowej nie jest potrzebny Twój podpis.
Dopiero po zawarciu umowy firma musi dostarczyć Ci jej treść na tzw. trwałym nośniku (razem z Twoim oświadczeniem o związaniu się warunkami umowy).
Na co musisz uważać?
To Ty decydujesz w jakiej formie zostanie zawarta umowa:
- gdy chcesz zawrzeć umowę papierową - od razu powiedz o tym konsultantowi;
- gdy konsultant zaproponuje Ci "umowę dokumentową" - pamiętaj że to nie to samo, co drukowana umowa wymagająca Twojego podpisu;
- jeśli chcesz zawrzeć umowę przez telefon, upewnij się, w jakiej formie firma prześle Ci potwierdzenie po jej zawarciu.
Czy można odstąpić od tak zmienionej umowy?
Do końca ubiegłego roku odstąpienie od umowy, której warunki zmieniłeś przez telefon lub internet, było możliwe w ciągu 10 dni, i tylko gdy firma nie zaczęła za Twoją zgodą wykonywać umowy na nowych warunkach.
Obecnie od umowy, której warunki zostały zmienione przez internet lub telefon, możesz odstąpić przez 14 dni od ich zaakceptowania (np. od dnia, gdy zaakceptowałeś nowe warunki w rozmowie telefonicznej, SMS-em lub e-mailem).
Masz prawo odstąpić nawet jeśli przedsiębiorca uruchomi już nowe usługi lub zaczął realizować umowę na nowych warunkach. Nie ma też znaczenia, czy umowa została zawarta w sposób zamierzony (i się rozmyśliłeś), czy np. dlatego, że nie wiedziałeś, ze rozmowa telefoniczna lub wysłanie SMS-a mogą spowodować ważne zawarcie umowy.
Gdyby okazało się, że Cie oszukano - masz prawo odstąpić od umowy w ciągu roku. Wystarczy napisać o firmy, że odwołujesz soje oświadczenie woli, gdyż złożyłeś je pod wpływem błędu.
No co musisz uważać?
Gdy konsultant lub przedstawiciel firmy nalega, abyś zawarł umowę natychmiast - nie zgadzaj się, bo to sygnał, że ma coś do ukrycia, a jego oferta może by dla Ciebie niekorzystna.
Nie musisz zgadzać się na zawieranie umowy od razu. Jeśli oferta wydaje Ci się korzystna, poproś o przysłanie propozycji umowy lub jej nowych warunków, abyś mogła się z nimi spokojnie zapoznać - po zmianie przepisów nadal masz do tego prawo.
Zamiany przepisów objęły także tzw. SMS-y premium
Nowelizacja prawa telekomunikacyjnego wprowadziła zmiany dotyczące usług o podwyższonej opłacie, czyli tzw. SMS-ów premium. Nowe przepisy mają lepiej nas chronić, gdyż w ostatnich latach wielu nieuczciwych przedsiębiorców świadczyło takie usługi w sposób narażający klientów na duże straty finansowe.
Nowe progi cenowe dla usług premium wynoszą obecnie: 0 zł, 35 z, 100 zł, 200 zł.
O wysokości progu możesz zdecydować sam, kontaktując się z operatorem. Gdy tego nie zrobisz, Twój próg będzie wynosił 35 zł. Gdy wartość usług premium w miesiącu przekroczy kwot progu, dalsze usługi zostaną zablokowane przez operatora.
Firma świadcząca usługi premium musi teraz uzyskać Twoją zgodę na świadczenie swojej usługi (np. wysyłanie Ci płatnych SMS-ów z wróżbami, konkursami).
Komentarze