Kiedy i jak można złożyć skargę do Rzecznika Praw Pacjenta?
Skarga do Rzecznika Praw Pacjenta
Skargę lub prośbę do Rzecznika Praw Pacjenta może złożyć każdy pacjent - na pewno otrzyma niezbędną pomoc.
Często zastanawiamy się, czy nasz problem nie jest "zbyt błahy", aby zgłaszać go do Rzecznika Praw pacjenta, a jednak może on interweniować nie tylko gdy złamanie prawa pacjenta skutkuje zagrożeniem dla życia, ale np. też w razie:
- odmowy wydania dokumentacji medycznej;
- odmowy zarejestrowania pacjenta zgłaszającego się ze skierowaniem (i np. wyznaczenia tylko jednego dnia w miesiącu "na zapisy");
- odmowy dostępu do świadczeń (np. badań);
- odmowy realizacji specjalnych praw (np. zapisania osoby niepełnosprawnej w stopniu znacznym do lekarza specjalisty bez skierowania);
- pobierania niezgodnych z prawem opłat, nawet gdy nie są one wygórowane (np. opłat "za prąd" w szpitalu).
Uwaga! Złożenie wniosku do Rzecznika Praw pacjenta oraz jego rozpatrzenie jest zawsze bezpłatne.
Kto może złożyć wniosek do Rzecznika Praw Pacjenta?
Wniosek do Rzecznika Praw Pacjenta może złożyć:
- sam pacjent;
- osoba z rodziny pacjenta;
- osoba z pacjentem niespokrewniona.
Co napisać we wniosku do Rzecznika Praw Pacjenta?
Należy krótko i swoimi słowami opisać, na czym polega problem pacjenta.
Przykładowe opisy:
"poradnia odwołała część zabiegów fizjoterapii z powodu świąt/choroby personalnemu i nie wyznaczyła w zamian innego terminu - nie zrealizowano więc wszystkich zapisanych zabiegów"
"rejestracja do specjalisty jest prowadzona tylko w następujących dniach..."
"poradnia odmawia zapisania pacjenta do lekarza POZ na planową wizytę"
"lekarz specjalista odmawia wydania informacji o leczeniu do lekarza POZ, wobec tego pacjent nie może uzyskać recepty na leki 75+"
"Lekarz POZ/specjalista odmawia wizyty domowej leżącemu pacjentowi"
Uwaga! Pismo podpisuje ta osoba, która składa wniosek. Gdy wniosek jest składany w sprawie pacjenta przez inną osobę, pacjent nie musi się pod nim podpisywać.
Jak złożyć pismo do Rzecznika Praw Pacjenta?
Pismo do Rzecznika Praw Pacjenta możesz:
- przesłać na adres Biura Rzecznika (Biuro Rzecznika Praw Pacjenta, ul. Młynarska 46, 01-171 Warszawa);
- przesłać poczta elektroniczną na adres kancelaria@rpp.gov.pl
Zwykle odpowiedzi udzielane są na bieżąco - i nie później niż w ciągu 30 dni. Warto podać swój numer, bo wtedy pracownik Biura będzie mógł skontaktować się także telefonicznie (np. by dopytać o szczegóły sprawy).
Jak napisać pismo do Rzecznika Praw Pacjenta?
1. W prawym górnym rogu wpisujesz Miejscowość, datę oraz dane Biura Rzecznika.
2. Poniżej: "Wniosek o wszczęcie postępowania wyjaśniającego przez Rzecznika Praw Pacjenta".
3. Dane wnioskodawcy (wnioskodawcą może być sam pacjenta, ale także osoba z jego rodziny lub nawet osoba z nim niespokrewniona).
4. Dane pacjenta (gdy wniosku nie składa pacjent, tu należy wpisać jego dane).
5. Opis sytuacji (tu krótko opisz swoimi słowami, co się wydarzyło. Podaj dane placówki medycznej. Napisz też, jakiej pomocy oczekujesz, jakie masz pytania).
6. Lista załączników (Do wniosku możesz dołączyć kserokopię dokumentów, ale tylko tych dotyczących zgłaszanej sprawy. Nie ma potrzeby dołączać całej dokumentacji pacjenta, jego wyników badań itp.).
7. Własnoręczny podpis wnioskodawcy.
Komentarze