Kiedy należy zgłosić spadek do urzędu skarbowego?

Zgłoszenie spadku do urzędu skarbowego

Termin zgłoszenia spadku przez bliskich 

Termin zgłoszenia spadku dla osób bliskich wynosi 6 miesięcy. Do grona osób bliskich należą: małżonek, wstępni (rodzice, dziadkowie, pradziadkowie), zstępni (dzieci, wnuki, prawnuki), pasierb, ojczym, macocha oraz rodzeństwo.

Gdy osoby te dokonają zgłoszenia do urzędu skarbowego (na formularzu SD-Z2) w terminie - dopiero wtedy uzyskają zwolnienie z zapłaty podatku od otrzymanego spadku. 
Uwaga! Termin 6 miesięcy liczony jest od dnia uprawomocnienia postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub zarejestrowaniu aktu poświadczenia dziedziczenia u notariusza. 

Termin zgłoszenia spadku przez dalsze osoby 

Termin zgłoszenia spadku przez osoby dalsze (tj. osoby z dalszej rodziny oraz osoby niespokrewnione) wynosi 1 miesiąc. 
Uwaga! Termin 1 miesiąca na dokonanie zgłoszenia liczony jest od dnia uprawomocnienia się postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub od dnia zarejestrowania aktu poświadczenia dziedziczenia u notariusza.
Po dokonaniu zgłoszenia do urzędu skarbowego (na formularzu SD-3) urząd skarbowy w ciągu 30 dni (lub w ciągu 60 dni w bardziej złożonych sprawach) wyda decyzję o wysokości należnego podatku, który może wynieść od 3 do 12% wartości spadku. 

Naliczony podatek należy zapłacić w ciągu 14 dni od otrzymania decyzji. 

A co z darowiznami i innymi korzyściami?

Termin na zgłoszenie darowizny od osoby bliskiej wynosi 6 miesięcy, a od pozostałych osób - 1 miesiąc. 

Osoby bliskie składają formularz SD-Z2 i uzyskują wtedy prawo do zwolnienia z podatku, a pozostałe osoby składają formularz SD-3 i opłacają naliczony podatek w ciągu 14 dni od otrzymania decyzji.
Uwaga! Osoby, które nie zgłoszą w terminie darowizny, w razie kontroli zapłacą 20% podatku liczonego od wartości darowizny. Dotyczy to także osób bliskich. 
W tym samym terminie i na tych samych zasadach zgłaszamy do urzędu skarbowego także korzyści pochodzące z:
  • zapisu zwykłego, dalszego albo windykacyjnego lub polecenia testamentowego;
  • dyspozycji wkładem bankowym na wypadek śmierci;
  • dyspozycji uczestnika otwartego funduszu inwestycyjnego;
  • polecenia darczyńcy;
  • zachowku;
  • zasiedzenia;
  • nieodpłatnego zniesienia współwłasności;
  • nieodpłatnej renty (gdy systematycznie dostaje się od kogoś pieniądze, rzeczy);
  • nieodpłatnego użytkowania albo służebności. 

Jak zgłosić spadek do urzędu skarbowego? 

Jeżeli otrzymamy spadek musimy pamiętać, że naszym obowiązkiem jest zgłoszenie go do urzędu skarbowego.

Obowiązuje nas to także wtedy, gdy zgodnie z prawem jesteśmy zwolnieni z płacenia podatku od spadku. Podatku nie zapłacimy od żadnego spadku, który przypadł nam po członku najbliższej rodziny.

Prawnie do grona najbliższych osób zaliczani są:
  • małżonkowie
  • wstępni ( rodzice, macocha, ojczym)
  • zstępni ( dzieci, także dzieci adoptowane)
  • rodzeństwo

Gdy dziedziczymy po tych osobach, nie musimy płacić podatku, warunkiem jest zgłoszenie spadku w urzędzie skarbowym.

urzędzie skarbowym spadek zgłaszamy na formularzu SD-Z2 ( otrzymasz go w każdym urzędzie skarbowym).

Spadek powinien być zgłoszony w ciągu miesiąca od daty zarejestrowania aktu poświadczenia dziedziczenia w elektronicznym rejestrze.

Musisz o tym pamiętać!, bo jeżeli tego nie zrobisz w terminie, to spadek zostanie opodatkowany (zgodnie z zasadami, które są określone dla pierwszej grupy podatkowej).

Stawki podatku uzależnione są od wartości spadku i tak:

  • gdy wartość spadku jest mniejsza od 10 278 zł - stawka wynosi 3 procent
  • gdy wartość spadku jest większa od 10 278 zł, ale mniejsza od 20 556 zł - stawka wynosi 308,30 zł plus 5 procent od nadwyżki ponad 10 278 zł
  • gdy wartość spadku jest większa od 20 556 zł - stawka wynosi 822,20 zł i 7 procent, gdy wartość spadku przekracza 20 556 zł

Prawo spadkowe w praktyce z wzorami pism 

Czeka Cię sprawa spadkowa, złożenie pozwu o zachowek lub sporządzenie testamentu, a nie wiesz, jak sobie z tym poradzić? Oto poradnik, dzięki któremu SAMODZIELNIE załatwisz sprawy spadkowe i przygotujesz odpowiednie pisma (znajdziesz tu aż 10 wzorów pism, m.in. wzór testamentu, pozwu o zachowek czy wniosku o stwierdzenie nabycia spadku). Nie zwlekaj z załatwieniem spraw spadkowych – przekroczenie terminów może Cię kosztować dużo więcej niż ten poradnik! 
Dzięki poradnikowi Prawo spadkowe w praktyce z wzorami pism będziesz w stanie SAMEMU:
  • przeprowadzić sprawę spadkową i uzyskać postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku,
  • sporządzić testament,
  • sporządzić pozew o zachowek,
  • przeprowadzić dział spadku,
  • rozliczyć się z urzędem skarbowym w sprawie podatku od spadku.
A to tylko najważniejsze zagadnienia. Zobacz, jaką jeszcze cenną wiedzę zawiera ten poradnik.

szczegóły: Prawo spadkowe w praktyce z wzorami pism»  

Komentarze

Czytaj także...