Jak bezpiecznie korzystać z internetu?
Bezpieczeństwo w internecie
Większość osób, które korzysta z internetu, zapomina o tym, że nie jest to tylko źródło rozrywki, wiedzy i informacji, ale także bardzo realnych zagrożeń.Wirusy
Phishing
Jest to jeden z wielu sposobów wykorzystywania naiwności internautów. Polega on na wyłudzaniu poufnych informacji takich, jak np. loginów, haseł, numerów do kart kredytowych.Internauta otrzymuje e-mailem prośbę o aktualizację danych do jego banku. Formularz niczym nieróżni się od znanej mu witryny bankowej. Gdy je wypełni, to udostępni dane, które w zupełności wystarczą do wyczyszczenia jego konta bankowego.
Spam nigeryjski
Te oszustwo poparte jest pokusą wielkich zysków. Internauta otrzymuje np. e-mail od "imigranta politycznego", który odziedziczył ogromny majątek. Nie może on wrócić do swojego kraju i podjąć tych pieniędzy.Ale oczywiście można mu w tym pomóc i on się z nami podzieli odziedziczonym spadkiem. Ale jest jeden warunek.... Musimy opłacić prawnika i udostępnić numer naszego konta.
Tanie zakupy w internecie
Okazja, tani towar, tańszy o połowę niż u konkurencji. Zamawiamy, wpłacamy pieniądze, ale zamówionego towaru nie widać, a przecież wszystko wydawało się wiarygodne...Jednak, nie. To był sklep widmo...
Jak się przed tym uchronić?
Przede wszystkim należy zachować zdrowy rozsądek. Nie wolno udostępniać nikomu naszych danych.Uwaga! Bank nigdy nie będzie o nas wymagał podania hasła e-mailem.Nie daj się nabrać na szanse nadzwyczajnego zarobku lub spadku. Nikt Ci nie da pieniędzy bezinteresownie.
Warto także zainstalować zapory oraz program antywirusowy.
Można ściągnąć je za darmo z internetu np.:
- avast! Free Antivirus, AVG Anti-Virus Free Edition, Comodo AntiVirus.
Bez zabezpieczenia nie będziesz miał pewności, czy Twój komputer nie rozsyła czasem takich "atrakcyjnych ofert".
Jak bezpiecznie robić zakupy przez internet?
W internecie można czasami wyszukać oferty sprzedaży, które mają bardzo atrakcyjną cenę. Jednak cześć tego typu ofert to często nieuczciwa propozycja.Jak wtedy zdecydować czy robić zakupy, czy jednak z nich zrezygnować?
Uwaga! Przede wszystkim nie można kierować się jedynie ceną. Wręcz przeciwnie. Jeśli coś kosztuje dużo mniej niż w innych sklepach internetowych, to powinno pobudzić Twoją czujność.
Warto też przed pierwszym skorzystaniem z usług danego sklepu internetowego, poszukać o nim informacji w wyszukiwarce internetowej. Sklepy prowadzące rzetelny biznes zawsze zachęcają swoich klientów do wystawiania opinii.
Najlepiej, jeśli są one zamieszczone na portalach, które są niezależne od sprzedającego.
Uwaga! Jeżeli znajdziesz przynajmniej kilkadziesiąt (a im więcej tym lepiej) pozytywnych komentarzy, to jest to argument za skorzystaniem z oferty sklepu internetowego.Gdy robi się zakupy w niesprawdzonym wcześniej sklepie , to warto wtedy wybierać opcje płatności przy odbiorze lub kartą.
Uwaga! Ta ostatnia opcja jest znacznie bezpieczniejsza niż ta za pomocą przelewu, bo jeśli udowodni się, że otrzymaliśmy towar niezgodny z zamówieniem lub go otrzymaliśmy, a sklep odmówi uznania naszych roszczeń, to bank zwróci nam pieniądze.A na taka pomoc nie można liczyć, jeśli zapłaci się przelewem.
Zwrot zakupów przez internet
Jeśli kupisz w stacjonarnym sklepie buty, spodnie, czy sukienkę, a potem uznasz, ze to był błąd, bo to niczego Ci nie pasują, to masz problem, bo sprzedawca nie musi przyjąć zwrotu. Może to oczywiście zrobić, ale jest to jego decyzja. Prawo mu tego nie nakazuje.
Natomiast jeśli chcesz zwrócić rzecz, którą kupiłeś w sklepie internetowym, to sprzedawca nie może odmówić jej przyjęcia.
Zakupy przez internet: gdy się rozmyślisz
Na złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy, czyli poinformowania sprzedawcy, ze rezygnujesz z zakupu, masz 14 dni od odebrania towaru. Możesz to zrobić, wypełniając dołączony do przesyłki formularz, e-mailowo, listowanie czy w inny proponowany przez sklep sposób.
Uwaga! Nie musisz podawać powodu swojej decyzji. Potem masz kolejne 14 dni na odesłanie zakupu Sprzedawca natomiast ma 14 dni na zwrot pieniędzy.
Zakupy przez internet: tego nie oddasz
Są jednak produkty, których prawo do zwrotu nie dotyczy. To m.in.:
- zakupy spersonalizowane, np. biżuteria z grawerem, koszulka ze zdjęciem, meble wykonane na wymiar;
- rzeczy, które po rozpakowaniucą swoje właściwości higienic trazne, np. soczewki kontaktowe;
- produkty o krótkim terminie przydatności do użycia – np. owoce, nabiał;
- rozpakowane z folii płyty CD lub DVD.
Uwaga! Zwrotowi nie podlegają także bilety ani na przejazd lub przelot, ani na wydarzenia kulturalne, rozrywkowe czy sportowe. To nie znaczy, że sprzedawca nie zgodzi się przyjąć zwrotu. Być może jego regulamin dopuszcza taką możliwość – warto o to spytać przed zakupem.
Komu się poskarżyć?
Jeśli sklep internetowy odmawia przyjęcia rzeczy, które możesz zwrócić, zatelefonuj na Infolinię Konsumencką, tel. 801 440 220 oraz 22 290 89 16 (poniedziałek-piątek w godz 8-18).
Komentarze