Co robić, gdy podpisałeś niekorzystną umowę z firmą?

Co robić, gdy podpisałeś niekorzystną umowę?

Zmiany w prawie energetycznym spowodowały, że na rynku pojawiło się wiele małych firm pośredniczących w dostawie prądu. Urząd Regulacji Energetyki ostrzega, ze wpływa coraz więcej skarg od konsumentów: część z nowych dostawców stosuje nieuczciwe praktyki.


Wysyłają przedstawicieli handlowych do mieszkań klientów, a ci chcąc pozyskać ich za wszelką cenę, nie informują rzetelnie o wszystkich kosztach.
Uwaga! Akwizytorzy starają się, by osoba, którą odwiedzają, miała wrażenie, ze są z tego samego zakładu energetycznego, z którym ma już podpisaną umowę. Np. mówią: "Jestem z zakładu energetycznego, zmieniliśmy nazwę, dlatego trzeba podpisać nową umowę". Tak naprawdę to inny dostawca, ale dowiesz się o tym dopiero, gdy dostaniesz wyższy rachunek za prąd.
Zapewniają, że będziesz płacił niższe rachunki, bo cena a kWh jest niższa, ale nie wspominają, ze inne opłaty są wyższe (opłata przesyłowa, różne opłaty manipulacyjne, kary za opóźnienia).
Uwaga! Mogą też podsunąć umowę o świadczenie dodatkowych usług (np. ubezpieczenie), tak byś się nie zorientował.

Jak nie dać się oszukać akwizytorom?

Jeśli nie jesteś zainteresowany zmianą dostawcy energii, nie wpuszczaj akwizytora do domu. Powiedz po prostu: nie, dziękuje.

Zastanawiasz się nad zmianą dostawcy energii i zgadzasz się na rozmowę? Wtedy dowiedz się, jaką firmę reprezentuje handlowiec. Gdy powie, że jest z "elektrowni" - to nie wystarczy! Zapytaj o nazwę spółki, poproś o pozostawienie oferty, ale niczego nie podpisuj.
Uwaga! Nie daj się nabrać na słowa, że oferta jest ważna "tylko teraz", bo żadna uczciwa firma nie ma takich "promocji". poproś o kontakt np. za tydzień i w tym czasie sprawdź firmę, opinie klientów, którzy podpisali umowę (np. na forum internetowym, poradź się bliskich. Jeśli jednak dałeś się namówić, a teraz żałujesz, w ciągu 14 dni możesz odstąpić od umowy.

Kiedy można odstąpić od umowy?

Przepis (art. 27-38 ust. z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. 2014 poz. 827) dotyczy wszystkich umów "na odległość" i poza siedziba firmy, czyli:
  • gdy dałeś się namówić na podpisanie umowy przez telefon;
  • przedstawiciel handlowy przyszedł do domu i wręczył umowę;
  • kupiłeś coś w sklepie internetowym, w serwisie aukcyjnym, np. na Allegro (dotyczy to jedynie zakupu od firm);
  • zrobiłeś zakupy na prezentacji: w Twoim domu, u sąsiada, a klubie seniora, restauracji... czyli poza siedzibą firmy.

Co zrobić, gdy firma już świadczy usługi, a Ty chcesz zrezygnować?

Gdy nie minęło 14 dni, nadal masz prawo zrobić to bez podawania przyczyny, wysyłając oświadczenie. Jednak trzeba zapłacić za usługi już wykonane (jeśli no przez 7 dni używałeś prądu od nowego dostawcy, poproś w odstąpieniu od umowy o wyliczenie opłaty za ten okres).
Uwaga! Jeśli minęło 14 dni, sprawdź czy w umowie, którą podpisałeś, znajduje się informacja o prawie do odstąpienia od niej. Jeśli nie, nadal możesz zrezygnować i masz na to... 12 miesięcy.

Co zrobić, gdy minęło już 14 dni, a Ty zorientujesz się, ze wprowadzano Cię w błąd?

Powinieneś złożyć zażalenie do Urzędu Regulacji Energetyki. Na ich stronie internetowej pobierzesz formularz zgłoszeniowy. Wypełnij i wyślij na adres: zglos.energia.elektryczna@ure.gov.pl.

Jak napisać skuteczną rezygnację? 

Miejscowość i data sporządzenia wniosku 
Dane konsumenta: podaj swoje dane, adres do korespondencji, numer kontaktowy, 
numer klienta
Nazwa i adres przedsiębiorcy:to samo napisz na kopercie 

Oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa


Treść oświadczenia: napisz, czego dotyczy umowa, z której rezygnujesz. 
Własnoręczny podpis 

Komentarze

Czytaj także...