Porada prawna online cz. 34





Porada prawna: zalanie, włamanie, pożar...

Na wypadki losowe nie masz wpływu, ale możesz chronić się przed ich skutkami. Dlatego warto wiedzieć, jak załatwić formalności, by uzyskać odszkodowanie z polisy, a także kiedy należy Ci się pomoc z gminy.

Polis ubezpieczeniową mieszkania warto mieć, bo, przecież pracujesz na nie przez wiele lat, a takie polisy wcale nie są drogie - możesz dopasować składkę do swoich możliwości finansowych.
Uwaga! Składka w najtańszych polisach wynosi już od 90 zł na rok, a co ważne: polisę możesz wykupić nawet w dniu wyjazdu na urlop, bo ubezpieczenie działa od dnia podpisania umowy i wpłaty składki. Z polisą zyskasz pewność, że w razie pożaru, powodzi, burzy (może np. oberwać rynnę, złamać na posesji drzewo), uzyskasz pieniądze od ubezpieczyciela.

Jak krok po kroku postępować, gdy spotka Cię niemiła niespodzianka?

Zgłoszenie strat, zebranie dowodów

Zalanie, pożar: o zdarzeniu należy jak najszybciej powiadomić ubezpieczyciela, np. dzwoniąc na infolinię.
Uwaga! Maksymalny termin na zgłoszenie szkody podany jest w warunkach ogólnych ubezpieczenia mieszkania. Dopilnuj terminu, bo jeśli zgłosisz szkodę za późno, ubezpieczyciel może np. wypłacić mniej z polisy.
Podczas rozmowy telefonicznej podajesz numer polisy lub numer PESEL osoby, która podpisała umowę i zapytaj, jakie działania należy podjąć, by jak najszybciej otrzymać odszkodowanie.

Kradzież, włamanie: najpierw wezwij policję, potem zawiadom ubezpieczyciela.
Uwaga! Do czasu przyjazdu policji najlepiej nic nie ruszaj, chyba że naprawy musisz dokonać niezwłocznie, by powstrzymać powstawanie dalszych szkód.
Jak najszybciej zgłosić szkody?

Najszybciej zrobisz to przez aplikację on-line. Są one dostępne na stronach internetowych ubezpieczycieli. To najszybszy sposób udowodnienia szkód, zwłaszcza gdy są małe i mogą być oceniane na podstawie przesłanych zdjęć.

Wizyta rzeczoznawcy w mieszkaniu

Jeśli szody w mieszkaniu są znaczące, konieczna jest ocena rzeczoznawcy na miejscu. W protokole sporządzonym dla ubezpieczyciela podaje on liczbę i orientacyjną wartość rzeczy, które były ubezpieczone, a zostały zniszczone, uszkodzone.
Uwaga! Właściciel ma prawo też samodzielnie ocenić poniesione straty (bo zna wartość rzeczy, które kiedyś nabył).
Co z dowodami zakupu zniszczonych sprzętów?

Ich posiadanie nie jest konieczne do uzyskania odszkodowania. Gdyby jednak rzeczoznawca ubezpieczyciela wycenił utracone przedmioty na mniej, niż były warte - to wszystkie dokumenty mogą być przydatne.

Potrzebne mogą być też np.:
  • zdjęcia uszkodzeń i zniszczeń w mieszkaniu lub domu (możesz wykonać je zaraz po zdarzeniu, nawet telefonem komórkowym);
  • zaświadczenia od służb, które udzielały Ci pomocy (np. wezwanej na miejsce straży pożarnej, policji czy służb wodno-kanalizacyjnych).
Uwaga! Taki dokument potwierdza, że interwencja miała miejsce i na czym polegała, np. na gaszeniu pożaru, usuwaniu zwalonego drzewa, wypompowaniu wody z piwnicy itp.
Przedstawiciel zakładu ubezpieczeń nie może żądać żadnych opłat za oględziny ani protokół, bo to ubezpieczyciel pokrywa koszty powołania rzeczoznawcy. Informacja o tym musu być w ogólnych warunkach ubezpieczenia mieszkania.




Wypłata odszkodowania

Najszybciej uzyskasz pieniądze zgłaszając szkody przez internet i powiadamiając o tym swojego agenta.

Po internetowym zgłoszeniu możliwa jest wypłata odszkodowania nawet w ciągu 48 godzin. Gdy szkody ocenia rzeczoznawca, wypłata musi nastąpić do 30 dni po jego wizycie.
Uwaga! Informacje, w jakim terminie od zgłoszenia szkody ubezpieczyciel ma obowiązek wypłacić odszkodowanie, musi być podana w ogólnych warunkach ubezpieczenia.
Ważną zasadą, o której warto pamiętać jest to, by wszelkie wypłaty odbywały się za pomocą przelewów bankowych na konto poszkodowanego. Dlatego musisz podać swój numer konta przy zgłaszaniu szkody.

Assistance w polisie mieszkaniowej

Taki assistance często jest dodawany do polis za darmo. Są to rożne usługi, na jakie możesz liczyć od ubezpieczyciela, np.: szybka wymiana zamków po włamaniu, wynajęcie firmy, która dopilnuje mieszkania podczas Twojej nieobecności, wynajęcie specjalisty, który ustali przyczynę awarii, np. pęknięcia rury. 

Komentarze

Czytaj także...