Wniosek o adwokata z urzędu

Jak napisać wniosek o adwokata z urzędu - wzór

Jeżeli czeka Cię sprawa sądowa i boisz się, że ją przegrasz, wystąp o przyznanie adwokata z urzędu. Każda osoba w trudnej sytuacji finansowej ma prawo być zwolniona z kosztów sądowych oraz bezpłatnie korzystać podczas procesu z pomocy adwokata lub radcy prawnego

Kiedyś otrzymanie prawnika z urzędu było możliwe tylko wtedy, gdy starający się był w całości lub częściowo zwolniony z kosztów sądowych, które obejmują opłaty sądowe - wpis i opłatę kancelaryjną oraz zwrot wydatków np. na biegłych.





Uwaga! Obecnie nie ma tego wymogu.

Jak starać się o zwolnienie z opłat i/lub ustanowienie adwokata z urzędu?

Należy złożyć odpowiednie wnioski. Najlepiej jednocześnie. Choć oczywiście można złożyć wniosek tylko o zwolnienie z kosztów albo tylko o ustanowienie prawnika. Można to zrobić na początku sprawy sądowej (wnosząc pozew bądź odpowiedź na pozew) bądź już w czasie postępowania (aż do prawomocnego zakończenia sprawy). Wnioski mogą być pisemne lub ustne do protokołu w trakcie rozprawy.
Uwaga! Wraz z wnioskami trzeba dołączyć oświadczenie majątkowe, że nie jesteś w stanie, bez uszczerbku finansowego koniecznego do utrzymania siebie i rodziny, ponieść kosztów sądowych oraz opłacić pełnomocnika. Druk oświadczenia majątkowego jest dostępny w każdym sądzie.
W oświadczeniu majątkowym podajesz informacje o:
  • stanie rodzinnym (imiona, daty urodzenia, stopień pokrewieństwa);
  • dochodach i źródłach utrzymania (pracodawcy i wysokość zarobków);
  • posiadanych nieruchomościach (własność, współwłasność, użytkowanie wieczyste);
  • wartościowych przedmiotach (o wartości wyższej niż 10 tys. zł);
  • posiadanych oszczędnościach (lokaty, obligacje itp.) oraz
  • stałych kosztach utrzymania (opłaty, koszty leczenia, raty kredytów).
Uwaga! W miarę możliwości warto do tego oświadczenia dołączyć dokumenty potwierdzające podane w nim informacje, np. odcinek renty, zaświadczenie o zarobkach, zaświadczenie z urzędu pracy, rachunki za gaz, czynsz czy wodę.
Trzeba też pamiętać o tym, że nawet mając niskie dochody, sąd nie przyzna adwokata z urzędu automatycznie. Musi być przekonany, że udział adwokata w sprawie jest konieczny, a jednym z ważnych argumentów jest to, że strona przeciwna ma prawnika.
Uwaga! Od wniosków o zwolnienie z kosztów sądowych i przyznanie adwokata z urzędu (oraz ewentualnego zażalenia na odmowę sądu) nie pobierane są opłaty sądowe.

Sąd przyznaje adwokata z urzędu

Jeśli sąd uzna, że złożony wniosek o przyznanie adwokata z urzędu jest zasadny, prześle stosowane postanowienie do okręgowej rady adwokackiej kub okręgowej izby radców prawnych.

Składając wniosek o przyznanie adwokata z urzędu, przysługuje nam prawo wskazania konkretnego prawnika, który ma nas reprezentować. Nie ma jednak 100% pewności, czy dany adwokat lub radca prawny zostanie naszym pełnomocnikiem. O tym decyduje rada w porozumieniu ze wskazanym przez nas prawnikiem. Dlatego we wniosku najlepiej podać kilka nazwisk. 

Jeśli nie wskażemy kto ma być naszym pełnomocnikiem, to wtedy zadecyduje o tym rada adwokacka lub rada okręgowej izby radców prawnych. Wyznaczy ona adwokata lub radcę prawnego niezwłocznie, niepóźniej jednak niż w terminie dwóch tygodni, i zawiadomi o tym sąd. W zawiadomieniu wskaże imię i nazwisko wyznaczonego adwokata lub racy prawnego, a także jego adres do doręczeń pism sądowych.

O tym, który z adwokatów lub radców prawnych w naszym mieście specjalizuje się w danym rodzaju spraw można dowiedzieć się w okręgowej radzie adwokackiej lub okręgowej izbie radców prawnych. 




Wzór wniosku o adwokata z urzędu 

Komentarze

Czytaj także...