Struktura biznesplanu - jak napisać biznesplan?

Biznesplan firmy i jego struktura

Biznesplan to plan gospodarczy firmy, który przedstawia jej zamierzenia rozwojowe, argumenty dowodowe jego realności, a także syntetyczny wynik końcowy. To realistyczna ocena firmy oraz jej potencjału.


Jednym z podstawowych warunków prowadzenia działalności gospodarczej jest znalezienie pomysłu na na prowadzenie takiej działalności, która będzie się nam opłacała.
Uwaga! Jeżeli dopiero szukasz pomysłu na swoją firmę, to warto to rozpocząć od badania niszowych obszarów rynku.  
Jeżeli posiadasz już pomysł na własny biznes, to musisz teraz opracować biznesplan. Gdy będzie on właściwie opracowany, to pomoże Ci w przemyśleniu decyzji o podjęciu działalności gospodarczej, wyznaczyć cele firmy, a także pomoże Ci określić sposób ich realizacji oraz ułatwi funkcjonowanie  firmy na rynku. 
Uwaga! Dobry biznesplan będzie Ci niezbędny, gdy będziesz ubiegał  się o dodatkowe źródło finansowania Twojej firmy.

Jakie korzyści daje sporządzenie biznesplanu?

  • ujawni on słabe oraz mocne strony Twojego pomysłu na biznes, sprawdzi jego realność i ułatwi osiągniecie wyznaczonego celu;
  • będzie niezbędny, gdy wystąpisz o kredyt lub pożyczkę na uruchomienie lub rozwój Twojej firmy;
  • szczegółowo opisuje strategie działania Twojej firmy  i podstawę jej właściwego zarządzania;
  • będziesz mógł przekonać się, czy warto inwestować środki kapitałowe w Twój pomysł.
Do tego dochodzi:
  • konkurencyjność oferowanych produktów/usług (koszt, jakość, cena) oraz szczegółowa projekcja przychodów i kosztów.

Co trzeba uwzględnić w biznesplanie?

Jeżeli chcesz, by twój biznesplan był rzetelnie sporządzony, to powinien on określać:
  • system biznesowy oraz organizacje firmy, a więc formę prowadzenia działalności gospodarczej;
  • cele Twojej firmy - krótko i długoterminowe;
  • rodzaj działalności gospodarczej;
  • opis produktu lub usługi;
  • analizę rynku - informacje, które będą dotyczyć działających już w danej branży firmach, jakości świadczonych usług czy sprzedawanych produktów. Analiza odnosi się także do struktury demograficznej oraz socjalnej przyszłych potencjalnych konsumentów, a także rynku, w którym planujesz działać (jego rodzaj, wielkość, dynamika wzrostu);
  • opis produktu lub usługi;
  • plan marketingowy, a  więc dystrybucja towarów, sposób ich reklamowania;
  • zespół pracowników ilość oraz kwalifikacje pracowników;
  • kwestie techniczne (jakie wyposażenie będzie Ci niezbędne) oraz prawne (rodzaj wymaganych zezwoleń, koncesji);
  • plany finansowe i finansowanie;
  • zespół zarządzający;
  • system biznesowy i organizacja;
  • harmonogram realizacji;
  • możliwości i zagrożenia.

Jak napisać biznesplan?

Dobrze napisany biznesplan powinien zawierać:

    I. STRESZCZENIE


    II. OPIS PRZEDSIĘWZIĘCIA
    1. Dane firmy

    - siedziba firmy
    - przedmiot działalności
    - pozycja finansowa
    - sprawy sadowe i zobowiązania

    2. Wymagania formalnoprawne

    - koncesje i zezwolenia

    3. Cel i zakres przedsięwzięcia

    - cel
    - środki realizacji celu
    - uzasadnienie dla projektu
    - harmonogram realizacji

    III OPIS RYNKU
    1. Opis i analiza konkurencji

    - oferta na rynku
    - wielkość produkcji wiodących producentów
    - średnie ceny zbytu na rynku
    - prognoza reakcji konkurencji na produkt

    2. Opis i analiza rynku zbytu

    - potencjalni klienci
    - czynniki wpływające na rozwój rynku
    - obszar dystrybucji
    - prognoza popytu na nasze produkty

    IV. OPIS DZIAŁAŃ MARKETINGOWYCH
    1. Opis i analiza rynku zaopatrzenia

    - surowce i dostawcy
    - warunki dostaw
    - program zaopatrzenia
    - Organizacja dostaw

    2. Plan marketingowy

    - Sposoby dystrybucji
    - Strategia reklamowa
    - Strategia cenowa

    V. INSTRUMENTY REALIZACJI
    - sposób zorganizowania przedsięwzięcia
    - program produkcji
    - zdolności produkcyjne lub usługowe
    - technologia
    - maszyny i urządzenia

    VI. ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE
    - pracownicy i ich kwalifikacje
    - schemat organizacyjny pracy nad produktem
    - dostępność kadr (czy są osoby niezbędne do realizacji projektu)
    - odpowiedzialni za poszczególne etapy realizacji

    VII. HARMONOGRAM
    VIII. ANALIZA FINANSOWA
    - posiadane zasoby i środki własne
    - finansowanie projektu (kapitał własny, kredyt)
    - bieżący stan finansowania
    - referencje finansowe

    IX. RYZYKO (analiza SWOT)

    X. PROGNOZA FINANSOWA


    - przychody bez nowego produktu
    - przychody ze sprzedaży nowego produktu w czasie
    - koszty, w tym na reklamę i promocje
    - przewidywane zyski

    XI. PLAN ORGANIZACYJNY

    XII. PODSUMOWANIE

    XIII. ZAŁĄCZNIKI



Dopiero tak sporządzony biznesplan da Ci pewność, czy prowadzenie zamierzonej działalności gospodarczej może być dochodowe.
Uwaga! Biznesplan powinien podlegać nieustannym zmianom. Należy stale nad nim pracować i aktualizować zadania wraz ze zmieniającymi się realiami. O pisaniu dobrych biznesplanów powstało wiele książek. Dlatego warto wspomnieć tutaj kilka wskazówek, które musisz uwzględnić przy planowaniu własnej działalności gospodarczej. 

Dobry biznesplan firmy

1. Twoje cele i wizja firmy

Musisz po prostu wiedzieć, jaka firmę chcesz prowadzić i jak ona ma wyglądać za kilka lat.
Uwaga! Jeśli wiesz co chcesz osiągnąć, łatwiej Ci będzie zaplanować kolejne kroki.
2. Ty jako właściciel firmy

Musisz wiedzieć, jaka wiedza i umiejętności będą Ci potrzebne do prowadzenia firmy w danej branży. Czy musisz się dokształcać w jakieś dziedzinie?

Czy np. dasz radę samodzielnie zająć się prowadzeniem księgowości, czy zlecisz to komuś, czy potrzebne są Ci specjalne koncesje albo pozwolenia?

3. Otoczenie rynkowe 
Musisz być zorientowany i wiedzieć jak wygląda Twoja konkurencja. Jak jest jej oferta? Jakie ma ceny?

Gdzie będzie Twoje miejsce na rynku? Czym będzie się wyróżniać Twoja firma?

4. Marketing firmy

Koniecznie musisz wiedzieć kim jest twój klient, jakie są jego potrzeby, jaki ma tryb życia (np. o której godzinie może przyjść do Twojego sklepu lub zakładu).

Jak zamierzasz do niego trafić? Jaka będzie Twoja oferta? Jak chcesz się reklamować?

Jak klient trafi do Ciebie?

5. Analiza kosztów firmy
Zacznij od bilansu początkowego, a więc policz, co już masz (np. własny lokal, sprzęt biurowy). Ile pieniędzy potrzebujesz na start firmy (np. wynajęcie lokalu, remont, kupno towaru, sprzętu itp.).

Czy możesz to opłacić z oszczędności czy będziesz jednak potrzebował zewnętrznego finansowania, bo jeśli to drugie, to wtedy możesz poszukać dotacji lub pożyczek.

6. Źródła dotacji firmy
Masz dwa główne źródła dotacji do wyboru. Są to:
  • programy unijne oraz dotacje przyznawane przez urzędy pracy.
Uwaga! Informacje o nich uzyskasz w lokalnych punktach wspierania przedsiębiorców lub Powiatowym Urzędzie Pracy.
Jeśli nie dotacja, to pozostaje pożyczka. I to niekoniecznie z banku.
Uwaga! Pieniądze możesz pożyczyć od rodziny, znajomych, rożnego rodzaju funduszy powierniczych i poręczeniowych. Możesz też wziąć mikro-pożyczkę z funduszu unijnych. Zakładamy, że firma już powstała.
7. Jakie są Twoje przychody i wydatki?
Uwaga! W zestawieniu kosztów musisz uwzględnić każdy najmniejszy wydatek: czynsz, wodę, prąd, ubezpieczenie lokalu, telefon, koszty eksploatacji lokalu, telefon, koszty eksploatacji samochodu, koszty osobowe, czyli ZUS, ubezpieczenie chorobowe.
Takie zestawienie przychodów i wydatków zrób w ujęciu miesięcznym i rocznym.  

Komentarze

Czytaj także...