Co to jest produkt strukturyzowany?
Produkt strukturyzowany - co to jest i jak działa?
Obecnie lokaty bankowe są coraz niżej oprocentowane, a do tego dochodzi tez duża niepewność na rynkach kapitałowych (szczególnie na GPW) i dlatego coraz częściej poszukujemy alternatyw do lokat bankowych.
Jednym z takich rozwiązań może być produkt strukturyzowany, który z jednej strony łączy gwarancje kapitału (zwykle 100%) oraz daje możliwość zarobienia wyższych odsetek niż zwykłe lokaty bankowe.
Przechodzimy teraz do okresu zakończenia produktu, czyli 3 lat. Obligacje zerokuponowe, które zakupiliśmy na początku trwania produktu, wygenerowały nam odsetki, które dają nam teraz 100% ochrony kapitału. Opcja, którą zakupiliśmy na WIG-20 załóżmy, że zarobiła 30% w tym okresie czasu.
W związku z tym, to powiększa nasz finalny zysk z produktu strukturyzowanego. Zarabiamy tyle, ile zyskał indeks WIG-20.
Indeks WIG-20 to oczywiście tylko przykład. Produkty strukturyzowane mogą być oparte o szereg innych instrumentów finansowych, np. o ceny surowców, akcji, funduszy inwestycyjnych, czy nawet (co zdarzało się w przeszłości) o wyniki drużyny żużlowej.
Jak wygląda i jak działa produkt strukturyzowany?
Produkt strukturyzowany powstaje przez połączenie dwóch instrumentów finansowych:- obligacji zerokuponowych oraz
- instrumentu pochodnego zwanego opcją.
Inwestujemy np. w produkt strukturyzowany o horyzoncie 3-letnim, którego wynik będzie zależał od zachowania się indeksu WIG-20. Zakładamy, że w produkt inwestujemy 1000 zł, Z zainwestowanego tysiąca złotych blisko 90% przeznaczane jest na obligacje zerokuponowe, które w perspektywie 3 lat mają zagwarantować nam zwrot zainwestowanego kapitału, co oczywiście daje nam bezpieczeństwo i ochronę kapitału w 100%.Drugim elementem, na którego zakup przeznaczamy stosunkowo niewiele jest opcja. Jest to swoistego rodzaju zakład o to jak zachowa się w przyszłości aktywo bazowe, w tym przypadku nasz indeks WIG-20.
Przechodzimy teraz do okresu zakończenia produktu, czyli 3 lat. Obligacje zerokuponowe, które zakupiliśmy na początku trwania produktu, wygenerowały nam odsetki, które dają nam teraz 100% ochrony kapitału. Opcja, którą zakupiliśmy na WIG-20 załóżmy, że zarobiła 30% w tym okresie czasu.
W związku z tym, to powiększa nasz finalny zysk z produktu strukturyzowanego. Zarabiamy tyle, ile zyskał indeks WIG-20.
Indeks WIG-20 to oczywiście tylko przykład. Produkty strukturyzowane mogą być oparte o szereg innych instrumentów finansowych, np. o ceny surowców, akcji, funduszy inwestycyjnych, czy nawet (co zdarzało się w przeszłości) o wyniki drużyny żużlowej.
Gwarancja kapitału w produkcie strukturyzowanym
Produkty strukturyzowane mają wbudowane gwarancje kapitału. Może być ona wybrana przez klienta. Gwarancja kapitału w produkcie strukturyzowanym może być pełna, czyli zazwyczaj 100% ochrony kapitału lub częściowa, czyli 80-90% gwarancji kapitału.
W zależności od tego, jaką gwarancję kapitału klient zdecyduje się wybrać - zyski mogą być wyższe lub niższe. W tym momencie pojawia się tzw. pojęcie partycypacji.
Jeżeli klient zdecyduje się na 100% gwarancji kapitału w produkcie strukturyzowanym, to jego udział np. we wzroście indeksu WIG-20 może wynieść 100%.
Natomiast, jeżeli klient zdecyduje się na obniżona gwarancję kapitału (np 80%), jego partycypacja we wzroście indeksu WIG-20 może wynieść nawet 200, czy nawet 300%. Wszystko oczywiście zależy od parametrów wybranego produktu.
Co wtedy się dzieje?
Dla przykładu: jeżeli indeks WIG-20 zarobi w okresie 3 lat 20%, w związku z tym, ze partycypacja wyniesie 200%, klient zarabia dwukrotność tej kwoty, czyli jego stopa zwrotu wyniesie 40%.Mechanizm działania tego typu produktów jest dosyć prosty, tylko klient musi świadomie podjąć decyzje, czy chce mieć 100% gwarancji kapitału i trochę niższy udział w zysku z indeksu, np. WIG-20, czy woli zaryzykować utratę 10-20% środków na rzecz ewentualnych, wyższych zysków w przyszłości.
Czym się różnią produkty strukturyzowane?
Produkty strukturyzowane nie są jednorodną grupą. Różnią się między sobą m.in.:
- konstrukcją prawną (tzw. opakowanie);
- rodzajem zastosowanego instrumentu bazowego (może być on oparty np. na cenach surowców, akcji, funduszy inwestycyjnych);
- wskaźnikiem partycypacji;
- poziomem gwarancji kapitału (może być pełna lub częściowa).
Z jednej strony jest to niewątpliwa korzyść tego typu produktów, ponieważ daje klientowi bardzo duży wybór. Klient może doskonale dostosować go do swoich potrzeb.
Jednak z drugiej strony należy zwrócić uwagę na kilka czynników, żeby tren produkt finalnie zakończył się powodzeniem.
Komentarze