Skarga na bank
Jak złożyć skargę na bank?
Jeżeli jesteś nie zgadzasz się z decyzją banku, to możesz złożyć reklamację na jego usługi. Urzędnikiem, który może Ci pomóc jest arbiter bankowy.
Można się do niego zwrócić z każdą sprawą (np. dotyczącą kart płatniczych, lokat, kredytów), gdy nie zgadzasz się z decyzją banku i ma to dla Ciebie finansowe skutki. Arbiter bankowy został powołany, by bezstronnie rozstrzygał spory między klientami, a bankami.
Rozpatruje on sprawy, w których wartość przedmiotu sporu nie przekracza 8 tys złotych (maksymalna strata, jaką klient poniósł z powodu niewykonanej lub nienależycie wykonanej usługi bankowej).
Można się do niego zwrócić z każdą sprawą (np. dotyczącą kart płatniczych, lokat, kredytów), gdy nie zgadzasz się z decyzją banku i ma to dla Ciebie finansowe skutki. Arbiter bankowy został powołany, by bezstronnie rozstrzygał spory między klientami, a bankami.
Rozpatruje on sprawy, w których wartość przedmiotu sporu nie przekracza 8 tys złotych (maksymalna strata, jaką klient poniósł z powodu niewykonanej lub nienależycie wykonanej usługi bankowej).
Co musisz zrobić, by złożyć skargę na bank?
Na początku należy sprawdzić, czy bank, na który chcesz się poskarżyć, należy do Związków Banków Polskich (http://www.zbp.pl/). Jeżeli tak, to arbiter rozpatrzy Twój wniosek.Do wniosku musisz dołączyć dowód opłaty: 50 zł przelewem na konto arbitra bankowego: 55 1020 1156 0000 7702 0008 8120.
Wniosek możesz przesłać pocztą lub złożyć w biurze arbitra bankowego w Warszawie przy ul. Kruczkowskiego 8.
Biuro arbitra bankowego prześle odpis Twojego wniosku wraz z załącznikami do banku, na który się poskarżyłeś.
Bank w ciągu 14 dni musi odpowiedzieć. Jeżeli nie zgadza się się na ugodę, to arbiter bankowy rozstrzyga sprawę na posiedzeniu niejawnym.
Gdy arbiter bankowy uzna Twoją rację, to bank będzie musiał w ciągu 14 dni zwrócić Ci sporną kwotę.
Jak napisać wniosek do arbitra bankowego?
1. Data i adres arbitra bankowego - w prawym górnym rogu kartki wpisujesz datę złożenia wniosku, a poniżej adres biura arbitra.2. Twoje dane - w lewym górnym rogu kartki wpisz swoje imię, nazwisko oraz adres zamieszkania (ewentualnie adres do korespondencji). Podaj tez numer telefonu, faksu lub maila.
3. Nazwa banku i sporna kwota - poniżej wpisz nazwę oraz oddział banku, na który składasz skargę, a także wartość przedmiotu sporu (trzeba pamiętać o tym, że gdy sporna kwota przekracza 8 tys. zł, to sprawę musi rozstrzygnąć sąd).
4. Uzasadnienie wniosku - sprawę trzeba opisać zwięźle i precyzyjnie. Żądania wobec banku powinny być określone dokładnie i należy je uzasadnić. Wskaż też dowody, ze się odwoływałeś (dołączyć odpowiednie dokumenty do wniosku).
5. Załączniki - do wniosku trzeba dołączyć: potwierdzenie opłaty za rozpatrzenie wniosku oraz kserokopię korespondencji z bankiem (zanim sprawa zostanie skierowana do arbitra, trzeba wyczerpać postępowanie reklamacyjne w banku).
6. Podpis - na końcu wniosku podpisujesz się odręcznie.
Komentarze