Jak dostać odszkodowanie za opóźnienie pociągu?

Odszkodowanie za opóźnienie pociągu

Gdy podróż pociągiem nie z Twojej winy w sposób znaczący wydłuża się, masz prawo żądać od przewoźnika rekompensaty. Na co możesz liczyć i jak się tego domagać?


Gdy opóźnienie pociągu przekracza 60 minut, masz prawo do odszkodowania. Zgodnie z i krajowymi możesz otrzymać zwrot:

25% ceny biletu jednorazowego przy opóźnieniu pociągu od 60 do 119 minut;
50% ceny w przypadku spóźnienia 120 minut lub więcej. 
Uwaga! Odszkodowanie wypłacane jest, gdy wynosi minimum równowartość 4 euro. System działa automatycznie - po spełnieniu obu wymogów (opóźnienie pociągu i osiągnięcie progu wypłaty). Przysługuje niezależnie od przyczyn, nawet jeśli nie wynikają one z winy kolei. Zasada ta odnosi się do wszystkich krajowych połączeń dalekobieżnych (z wyłączeniem pociągów miejskich, podmiejskich, regionalnych) i międzynarodowych, między krajami UE. 

Wniosek o odszkodowanie za opóźnienie pociągu

Wniosek o odszkodowanie za opóźnienie pociągu wraz z kopią biletu i adnotacją, że żądasz gotówki (inaczej możesz dostać np. bon na zniżkowy kolejny przejazd) przesyłasz pocztą lub zostawiasz w kasie biletowej. Niektórym przewoźnikom reklamację można przesłać przez internet. 

Zwrot należności z tytułu naprawy szkody materialnej poniesionej w związku z opóźnieniem pociągu

Masz prawo ubiegać się także o zwrot należności z tytułu naprawy szkody materialnej, jaką poniosłeś w związku z opóźnieniem pociągu. Nie ma tu jakichkolwiek ograniczeń kwotowych.
Uwaga! Najpierw musisz jednak udowodnić fakt zaistnienia straty.
Przewoźnik może uchylić się od odpowiedzialności, jeśli opóźnienie pociągu i powiązana z nim szkoda wynikły z przyczyn od niego niezależnych (np. utrudnień po nawałnicy, zderzenia z samochodem). 

A co z odszkodowaniem za opóźnienie autobusu...

Tutaj na pomoc i odszkodowanie możesz liczyć n trasie dłuższej niż 250 km. W przypadku opóźnienia autobusu powyżej 120 minut, a także odwołania kursu możesz: kontynuować podroż za darmo albo zmienić trasę (w zbliżonych warunkach transportu) lub otrzymać zwrot kosztów biletu.

Przysługuje także dodatkowa rekompensata w wysokości 50% ceny biletu.

Gdy zaplanowana podróż ma trwać ponad 3 godziny, a opóźnienie wyjazdu z terminalu jest dłuższe niż 90 minut lub kurs jest odwołany - powinieneś otrzymać posiłki i napoje. W razie potrzeby przysługuje też zakwaterowanie w hotelu przez maksymalnie dwie noce za łączną kwotę 80 euro za noc.

Wypłatę otrzymasz w ciągu 14 dni od daty złożenia wniosku o odszkodowanie, a dodatkową rekompensatę - w ciągu miesiąca.  

...i odszkodowaniem za opóźniony lot samolotem

W przypadku opóźnienia lotu samolotem o kilka godzin  obowiązkiem przewoźnika jest zapewnienie Ci wyżywienia i napojów (może to być bon do lotniskowej restauracji). Skorzystasz z tego, kiedy opóźnienie lotu (nieuzależnienie od przyczyny) wynosi:

2 godziny lub dłużej przy lotach do 1500 km;
3 lub więcej godzin w przypadku lotu innego niż wewnątrz UE na dystansie 1500-3500 km.

Gdy opóźnienie lotu przekracza 5 godzin możesz zrezygnować z podróży i wtedy powinieneś w ciągu 7 dni otrzymać całkowity zwrot pieniędzy za bilet.

Przewoźnik musi bezpłatnie zapewnić Ci także nocleg oraz transport do miejsca noclegu. Masz wtedy również prawo do dwóch rozmów telefonicznych, dwóch przesyłek faksowych lub e-mailowych na jego koszt. 
Uwaga! Oprócz opieki masz prawo do odszkodowania (wniosek możesz składać w ciągu roku od lotu) w kwotach:

250 euro dla wszystkich lotów o długości do 1500 km;
400 euro dla wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 km i wszystkich innych lotów o długości od 1500 km do 3500 km;
600 euro dla pozostałych lotów.
Jeśli zaoferowano Ci zmianę planu podroży na alternatywny lot, którego czas nie przekracza planowanego czasu pierwotnego lotu, przewoźnik może pomniejszyć odszkodowanie o 50%.  
Uwaga! Odszkodowania możesz nie uzyskać jeśli na opóźnienie miały wpływ nadzwyczajne okoliczności, niezależne od przewoźnika (np. złe warunki atmosferyczne, destabilizacja polityczna i związane z tym zagrożenie bezpieczeństwa, nieoczekiwane wady samolotu, strajki utrudniające odbycie lotu).
Odszkodowania nie dostaniesz też, gdy podróżowałeś bezpłatnie i jeśli kupiłeś bilet na podstawie niedostępnej powszechnie promocji, np. na stronie Groupon.  

Komentarze

Czytaj także...