Reklamacja rachunku za prąd

Jak złożyć reklamację rachunku za prąd?

Zanim złożysz reklamację, zastanów się, czy nie zużyłeś więcej prądu, np. na skutek: podłączenia nowego energochłonnego urządzenia (np. czajnik elektryczny), dogrzewania pomieszczeń urządzeniem elektrycznym, remontu.




Uwaga! Zastanów się, jakie raty możesz spłacać i napisz prośbę o rozłożenie płatności.

Jak sprawdzić, czy na rachunku za prąd jest błąd?

Należy spisać stan licznika i zadzwonić na infolinię lub numer podany na fakturze. Poproś o:
  • porównanie zapisu stanu licznika - Twojego i tego, na podstawie którego został wystawiony rachunek za prąd;
  • przeliczenie należności (czasem to po prostu błąd w mnożeniu ceny przez ilość użytego prądu).
Uwaga! Pracownik nie może Ci odmówić udzielenia takich informacji.
Jeśli coś się nie zgadza, złóż reklamację.

Reklamacja rachunku za prąd: jak sprawdzić, czy licznik działa prawidłowo?

Jeśli faktura jest prawidłowa, wadliwy może być licznik, który jak każde inne urządzenie może się zepsuć.

Sprawdź na infolinii, czy licznik ma ważną legalizację. Jeśli nie, jest to podstawa do reklamacji. Zażądaj też u dostawcy prądu bezpłatnej wymiany lub ponownej legalizacji.

Legalizacja jest aktualna? Przeprowadź test. Odłącz wszystkie odbiorniki prądu. Licznik powinien się po chwili zatrzymać. Jeśli tak się stanie - jest sprawny.

Gdy jego tarcza wciąż się obraca, upewnij się, że wszystkie urządzenia są odłączone z gniazdek (np. lodówka, kuchenka z elektrycznym piekarnikiem, telewizor). Jeśli mimo to licznik wciąż bije, można podejrzewać, że:
  • jest zepsuty lub jest problem w obrębie instalacji;
  • ktoś kradnie prąd.
Uwaga! Wezwij elektryka, żeby ustalił, w czym jest problem. Następnie napisz reklamację.

Reklamacja rachunku za prąd: na to musisz uważać!

Wniosek o kontrolę instalacji lub licznika wpisz do reklamacji, tylko gdy masz pewność, że są uszkodzone (dlatego powinieneś wezwać elektryka).
Uwaga! Gdyby okazało się, że jednak działają prawidłowo, możesz zostać obciążony kosztami kontroli (ponad 200 zł).
Nawet jeśli złożysz reklamację, musisz opłacić rachunek (gdy zostanie ona uznana, nadwyżka pokryje przyszłe płatności).

Dostawca ma 14 dni na odpowiedź. Jeśli jej nie dostaniesz, reklamacja jest uważna za uznaną. 




Jak napisać reklamację rachunku za prąd? 

Uwaga! Reklamację rachunku za prąd możesz napisać odręcznie lub na komputerze. Pamiętaj, żeby się podpisać. Nadaj przesyłkę listem poleconym i zachowaj kopię pisma oraz dowód jego nadania. Rozpatrzenie pisma nie podlega opłacie.
Zmiana prawa

Do 10 stycznia 2017 r. konsumenci niezadowoleni ze sposobu rozpatrzenia reklamacji za prąd mogli zwracać się o rozstrzygnięcie do tzw. sądu polubownego. Teraz takie spory rozwiązuje (nieodpłatnie) Koordynator ds. negocjacji, działający przy Urzędzie Regulacji Energetyki (URE).

Komentarze

Czytaj także...