Jakie formalności przy sprzedaży samochodu?

Formalności przy sprzedaży samochodu

Wzory umów kupna/sprzedaży samochodu z łatwością znajdziesz w internecie. Oprócz informacji, które dotyczą samochodu (marka, model, rok jego produkcji, pojemność silnika, numer VIN) oraz danych dotychczasowego właściciela auta oraz nabywcy, powinien się w niej znaleźć zapis, że kupujący dokładnie zapoznał się ze stanem technicznej pojazdu.

 Uwaga! Sprzedający od umowy kupna/sprzedaży samochodu musi odprowadzić do urzędu skarbowego podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC). 

 Jeśli byłeś właścicielem samochodu krócej niż przez 6 miesięcy, być może będziesz musiał zapłacić także podatek dochodowy. Trzeba się z niego rozliczyć z fiskusem, jeśli na sprzedaży auta zarobiłeś - czyli sprzedałeś je po wyższej cenie niż sam zapłaciłeś.
Uwaga! Przy obliczaniu dochodu możesz wziąć pod uwagę nie tylko koszt nabycia samochodu, ale także inne poniesione przez siebie wydatki, np. koszty napraw.
Z fiskusem rozliczasz się tak, jak przy innych dochodach, np. z wynagrodzenia.

Podatek dochodowy od sprzedaży samochodu

Powinieneś złożyć PIT-36. Sprzedaż samochodu wpisujesz w pozycji "dochody i straty" w rubryce "inne źródła".
Uwaga! Jesteś zobowiązany zgłosić sprzedaż samochodu do wydziału komunikacji, w którym samochód jest zarejestrowany. Na złożenie takiego dokumentu masz 30 dni.
Wraz z formularzem musisz złożyć do wglądu umowę kupna-sprzedaży samochodu, a oprócz tego powinieneś posiadać przy sobie dowód osobisty.
Uwaga! Oprócz obowiązku powiadomienia urzędu o zbyciu pojazdu, powinieneś także w ciągu 30 dni zgłosić sprzedaż samochodu w towarzystwie ubezpieczeniowym, w którym miałeś wykupioną obowiązkową polisę OC. Jeśli nie dotrzymasz tego 30-dniowego terminu, nie będziesz mógł wystąpić o zwrot niewykorzystanej składki.
Pamiętaj też, ze przy podpisywaniu umowy kupna/sprzedaży samochodu musisz przekazać nowemu właścicielowi auta dokumenty, które potwierdzają wykupienie obowiązkowej polisy OC.

Podatek PCC od sprzedaży samochodu

Podatek od czynności cywilnoprawnych wynosi 2% wartości rynkowej pojazdu.
Uwaga! Jeśli w umowie sprzedaży zaniżona zostanie wartość samochodu, pracownicy urzędu skarbowego mogą to zakwestionować.
Aby rozliczyć się z fiskusem, musisz w ciągu 14 dni od podpisania umowy złożyć deklarację PCC-3 i wpłacić podatek (dowód wpłaty powinieneś przechowywać 5 lat).

Osoby niepełnosprawne, które dla siebie kupiły samochód są zwolnione z podatku PCC. Nie trzeba go opłacać także wtedy, gdy wartość pojazdu nie przekracza 1000 zł.

Powiadomienie o sprzedaży samochodu

Dotychczasowy właściciel samochodu jest zobowiązany powiadomić o sprzedaży wydział komunikacji, w urzędzie, w którym auto jest zarejestrowane (liczy się urząd wpisany do dowodu rejestracyjnego).

Może być to starostwo powiatowe, urząd miasta (jeśli pojazd jest zarejestrowany w mieście na prawach powiatu) czy urząd dzielnicy (w Warszawie).

Powiadomienia dokonuje się na specjalnym formularzu, który można pobrać w urzędzie albo wydrukować z jego strony internetowej. W formularzu należy podać rodzaj pojazdu, markę, typ i model, numer rejestracyjny i wreszcie dane nowego właściciela.
Uwaga! Do zawiadomienia należy dołączyć dokument przenoszący prawo własności pojazdu (umowę kupna-sprzedaży samochodu, ewentualnie fakturę). Jeśli samochód był przedmiotem współwłasności (np. właścicielami byli małżonkowie), to w urzędzie wymagana jest obecność dwojga. Można także wyznaczyć pełnomocnika, który dokona czynności w imieniu właściciela. Robi się to na piśmie - przeważnie urzędy mają na to przygotowane swoje druki.
Za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa pobierana jest opłata skarbowa, która wynosi 17 zł (chyba że pełnomocnictwo udzielane jest małżonkowi, dzieciom, rodzicom lub rodzeństwu - wtedy opłaty się nie pobiera).
Uwaga! Samo wyrejestrowanie samochodu jest bezpłatne.

Ile czasu na zawiadomienie o sprzedaży samochodu?

Należy to zrobić w ciągu 30 dni. Zazwyczaj urzędnicy przyjmują zgłoszenie od razu, ale jeśli jest taka potrzeba, np. gdy brakuje jakiś dokumentów, procedura może potrwać dłużej.
Uwaga! Na dowód dokonania zgłoszenia pracownik wydziału komunikacji umieszcza na dokumencie, który potwierdza zbycie pojazdu, urzędową adnotację.

Co grozi za brak złożenia zawiadomienia o sprzedaży samochodu?

Za brak złożenia zawiadomienia zbywcy nie grożą żadne konsekwencje, ale jeśli jednak nowy właściciel nie będzie spieszył się z rejestracją samochodu, a np. przekroczy prędkość i odnotuje to odcinkowy pomiar prędkości lub fotoradar, to dokumenty związane ze sprawą trafią do tego, kto jako właściciel nadal figuruje w urzędzie.

Zawiadomienie zakładu ubezpieczeń o sprzedaży samochodu

O sprzedaży samochodu musisz też zawiadomić zakład ubezpieczeń. I najlepiej zrób to jak najszybciej, bo da Ci to pełną gwarancję, że ewentualne szkody dokonane przez nowego właściciela pojazdu nie zostaną przypisane do Twojej historii ubezpieczenia, a co za tym idzie, nie będziesz musiał odpowiadać za nieswoje przewinienia.

98 cennych rad, jak oszczędzić co najmniej 576 zł rocznie na paliwie....

Komentarze

Czytaj także...