Utrata miejsca w kolejce NFZ





Co robić, gdy straciłeś miejsce w kolejce NFZ?

Gdy NFZ zakończył współpracę ze szpitalem, w którym czekasz w kolejce, placówka ta jest zobowiązana wydać Ci oryginał Twojego skierowania oraz zaświadczenie o dacie wpisania Cie na listę oczekujących. Za wydanie tych dokumentów nie wolno pobierać opłaty.


Skierowanie i zaświadczenie są wydawane tylko osobom, która się po nie zgłoszą. Większość placówek nie wydaje pacjentom dokumentacji medycznej i badań.
Uwaga! Poproś o sporządzenie kopii dokumentacji (szpital nie może odmówić). Dzięki temu nie będziesz musiał od nowa kompletować ani powtarzać części badań. Szpital ma prawo pobrać ze to opłatę, ale nie więcej niż 30 gr od strony. 

Jak szukać nowej placówki NFZ?

Nie musisz sam dzwonić po szpitalach. Informacji o placówkach, które udzielają świadczeń oraz wolnych terminach mają obowiązek udzielać oddziały wojewódzkie NFZ.

Numer i adres Twojego oddziału wojewódzkiego NFZ otrzymasz w każdej poradni NFZ.
Uwaga! Informacje o wolnych terminach w bazie NFZ nie zawsze są aktualne. Dlatego na wszelki wypadek poproś o dane kilku placówek i upewnij się telefonicznie, jaki są u nich terminy oczekiwania.

 Jak zapisać się ponownie do kolejki NFZ? 

Nie bierz od swojego lekarza nowego skierowania. Do rejestracji w wybranym szpitalu koniecznie zabierz "stare" skierowanie odebrane z poprzedniej placówki oraz zaświadczenie, które dostałeś, odbierając dokumenty (weź też dowód osobisty).

Nowa placówka, umieszczając Cię na liście oczekujących, zobowiązana jest uwzględnić datę wpisania Cię do kolejki NFZ w poprzedniej placówce, a to oznacza, że nie wolno zapisać Cię na koniec kolejki.

Szpital nie może odmówić zapisu, np. z powodu braku miejsc.

Przy zapisie powinieneś otrzymać pisemną informację o planowanym terminie zabiegu, jednak może on ulec zmianom.
Uwaga! Jeśli termin zabiegu ustalony w nowej placówce jest bardzo odległy, poproś o pomoc lekarza, który wystawił Ci skierowanie. Może wydać zaświadczenie, że z uwagi na upływ czasu termin wykonania zabiegu lub operacji jest pilny. Na tej podstawie możesz zostać przesunięty w kolejce NFZ.




Sprawdź swój szpital

Upewnij się, że oddział, do którego jesteś zapisany, nadal posiada kontrakt z NFZ (i do kiedy kontrakt obowiązuje).

Informacji o współpracy NFZ udzielają rejestracje szpitali po zgłoszeniu osobistym oraz telefonicznie. Możesz też zapytać o to na infolinii NFZ (numer otrzymasz w każdej poradni).
Uwaga! Dopilnuj, aby w Twojej karcie w szpitalu był wpisany Twój aktualny numer telefonu, bo dzięki temu, w razie utraty kontraktu, NFZ będzie mógł Cie szybko zawiadomić, że musisz zmienić placówkę. 

Gdzie uzyskasz pomoc?

Choć prawo gwarantuje pacjentom likwidowanych placówek zapis do nowej placówki, zdarzają się trudności.

W razie odmowy wydania dokumentów w starej placówce albo odmowy wpisu do kolejki NFZ w nowej pomoc uzyskasz na infolinii Rzecznika Praw Pacjenta pod numerem 800 190 590.

Jeśli zostaniesz zapisany na koniec kolejki mimo zaświadczenia lib zażądają od Ciebie "aktualizacji" zaświadczenia, pomoc powinien udzielić Ci Twój oddział NFZ (numer otrzymasz w swojej poradni).

Komentarze

Czytaj także...