Towar niezgodny z umową wzór - jak napisać?

Reklamacja towaru niezgodnego z umową

W świetle prawa, kupując jakąś rzecz, zawieramy ze sprzedawcą umowę, w której ten gwarantuje nam, że produkt spełnia parametry, które zostały określone w instrukcji obsługi i nadaje się do użycia zgodnie z jego przeznaczeniem.






Kiedy mówimy o niezgodności z umową?

Gdy artykuł:
  • ma wadę - nie działa jak powinien, jest uszkodzony lub popsuł się w krótkim czasie po zakupieniu, a my w momencie zakupie nie mieliśmy pojęcia o tym felerze (np. żelazko nie działa);
  • nie posiada właściwości lub cech, które produkt tego rodzaju powinien mieć ze względu na cel oznaczony w umowie albo wynikający z konkretnych okoliczności lub przeznaczenia, ewentualnie zie zgadzają się one z opisem, wzorem, próbką (np. telewizor nie ma funkcji podanej w instrukcji, piekarniki nie grzeje zgodnie z ustawioną temperaturą);
  • nie ma właściwości o których zapewniał nas sprzedawca, w tym przez przedstawienie próbki lub zwrotu (np. telewizor nie ma opcji full HD, chociaż egzemplarz na wystawie ją posiadał);
  • nie nadaje się do celu, o którym informowaliśmy sprzedawcę (o ile ten nie zgłosił zastrzeżeń co do takiego przeznaczenia);
  • towar wydano nam w stanie niekompletnym (np. w zestawie narzędzi brakuje jednego lub kilku elementów);
  • jest nieprawidłowo zmontowany lub uruchomiony (złożyliśmy meblościankę zgodnie z instrukcją, a mimo to jest ona krzywa);
  • w oznaczeniu towaru lub jego reklamie są podane nieprawidłowe informacje (podano w nich właściwości, który towar nie posiada).

Reklamacja towaru

Reklamacje towaru możesz złożyć w oparciu o:
  • rękojmię, która umożliwia dochodzenie odpowiedzialności za wady fizyczne lub prawne (np. towar pochodzi z kradzieży lub został zabezpieczony jako dowód w sprawie);
  • gwarancję - to dodatkowe oświadczenie gwaranta.
Uwaga! Warto z niej skorzystać np. w sytuacji, gdy obejmuje nas rękojmia, a gwarancja jest udzielona na okres dłuższy niż 2 lata. To od Ciebie zależy, którą opcję wybierzesz. Sprzedawca nie może Ci narzucić podstawy reklamacji. Nie każdy produkt ma gwarancję. Zwykle dotyczy ona sprzętu AGD/RTV. Jeśli nie masz gwarancji, pozostaje Ci reklamacja na podstawie rękojmi.
Reklamacje na podstawie rękojmi możesz złożyć w ciągu 2 lat od dnia wydania Ci towaru (dotyczy całej UE). Ten termin może być skrócony do roku w przypadkach towarów używanych.
Uwaga! Sprzedawca musi Cię jednak poinformować o tym przed dokonaniem zakupu. Jeśli tego nie zrobił, należy przyjąć, że okres odpowiedzialności z tytułu rękojmi trwa dwa lata. Jeśli sprzedawca zataił wadę, to możesz skorzystać z rękojmi bez względu na czas, który upłynął od stwierdzenia usterki.  Wadę należy zgłosić w ciągu roku od momentu jej zauważenia.
Jeśli stwierdzisz istnienie wady fizycznej przed upływem roku od dnia zakupu, to przyjmuje się, że istniała ona już w chwili wydania produktu. W takim przypadku to sprzedawca musi udowodnić, iż wada powstała na skutek niewłaściwego używania rzeczy przez Ciebie. Jeśli stwierdzisz to później, w okresie 12-24 miesięcy, będziesz musiał udowodnić fakt istnienia wady w chwili zakupu. 

Co napisać w reklamacji?

Sprzedawca powinien Ci dać druk dotyczący zgłoszenia niezgodności towaru z umową, ale możesz także sam napisać skargę. Musi ona zawierać:
  • datę zgłoszenia;
  • określenie sprzedawcy (nazwę i adres sklepu) i kupującego (nasze dane osobowe i adres);
  • określenie towaru, który jest niezgodny z umową;
  • nasz podpis.
Uwaga! Aby złożyć reklamację, nie musisz mieć paragonu fiskalnego. Możesz przedstawić wydruk z karty płatniczej, wiadomość mailową z potwierdzeniem zawarcia umowy, świadków. Przy reklamacji z tytułu rękojmi nie jest wymagane opakowanie, w którym produkt znajdował się w momencie wydania. Sprzedawca nie może uzależniać przyjęcia reklamacji ani jej pozytywnego rozpatrzenia od tego, czy oddajesz mu towar w oryginalnym, czy zastępczym opakowaniu.
Reklamacje możesz złożyć osobiście (warto zrobić kopię i poprosić sprzedawcę, by potwierdził, że ją przyjął) lub wysłać pocztą listem poleconym.

Wzór druku reklamacji towaru niezgodnego z umową



Czego można żądać?

W piśmie masz prawo domagać się od sprzedawcy:
  • naprawienia wady;
  • wymiany towaru na nowy;
  • obniżenia ceny;
  • odstąpienia od umowy ze wzajemnym zwrotem świadczeń - o ile wada jest istotna.
Uwaga! Jeśli jest to pierwsza reklamacja, sprzedawca może się nie zgodzić i zaproponować wymianę lub naprawę. Warunek - musi zrobić to niezwłocznie i bez uciążliwości dla Ciebie. Jeżeli jednak naprawiona rzecz znowu się popsuje, to nie musisz godzić się na naprawę lub wymianę, tylko od razu odstąpić od umowy.
Jeśli wybierzesz naprawę lub wymianę, sprzedawca ma prawo odmówić spełnienia Twojego żądania, gdy:
  • jest to niemożliwe do zrealizowania, bo np. towar nie jest już produkowany, albo...
  • wymaga poniesienia przez niego nadmiernych kosztów. 
W takiej sytuacji pozostaje Ci odstąpienie od umowy lub żądanie obniżenia ceny.
Uwaga! Przepisy nie określają terminu, w jakim sprzedawca jest zobowiązany wymienić lub usunąć wadę. Zależy to m.in. od rodzaju wady. Powinien to zrobić w rozsądnym czasie i bez nadmiernych dla nas niedogodności.

Termin reklamacji towaru niezgodnego z umową

Sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do Twojego pisma, ale nie oznacza to jednak, że w tym terminie towar ma być np. naprawiony.
Uwaga! Obowiązkiem sprzedawcy jest wymiana rzeczy lub usunięcie wady w rozsądnym czasie i bez nadmiernych niedogodności dla Ciebie. Przepisy nie precyzują terminu, w którym wadliwy towar powinien zostać przywrócony do stanu zgodnego z umową.
Jeśli w ramach reklamacji domagałeś się naprawy towaru, wymiany na nowy lub obniżenia ceny, a sprzedawca nie ustosunkował się do Twojego pisma, należy przyjąć, że uznał Twoją reklamację za uzasadnioną.

Gdy korzystasz z gwarancji

Gwarancja to dobrowolne zobowiązanie się gwaranta, w którym przyznaje Ci prawo do bezpłatnej naprawy, gdy rzecz zepsuje się w określonym czasie (od 3 miesięcy do 3 lat). Dokładne informacje znajdują się na karcie gwarancyjnej.
Uwaga! Wykonanie uprawnień z tytułu gwarancji nie wpływa na odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi, a to oznacza, że po naprawie przedmiotu w ramach gwarancji, masz prawo później skorzystać z reklamacji z tytułu rękojmi.

Problemy z reklamacją towaru niezgodnego z umową

Jeśli sprzedawca (gwarant) uzna Twoje żądanie za bezzasadne, możesz zwrócić się do Federacji Konsumentów lub rzecznika konsumenta. Porady są bezpłatne.

Jeśli to nie da pozytywnego rezultatu, a zależy Ci na polubownym rozstrzygnięciu sporu, możesz poprosić o mediację wojewódzki inspektorat Inspekcji Handlowej (zgłaszasz się do tego, który jest właściwy ze względu na miejsce zakupu towaru lub siedzibę przedsiębiorcy lub gwaranta). Postępowanie jest bezpłatne, ale muszą na nie zgodzić się obie strony.

Sąd konsumencki

Możesz też złożyć wniosek o rozpatrzenie sprawy przez polubowny sąd konsumencki (działają przy wojewódzkich inspektoratach Inspekcji Handlowej). Jest on wolny od opłat. Ale i w tym przypadku sprzedawca musi wyrazić na to zgodę.
Uwaga! To nie do Ciebie należy namawianie go na tę drogę rozstrzygnięcia sporu. Zrobi to przewodniczący sądu, przysyłając mu odpis wniosku złożonego przez Ciebie i wzywając do złożenia oświadczenia, ze zgadza się na ten sąd. Polubowny sąd rozstrzyga sprawy do wartości przedmiotu sporu nie przekraczając 10 tys. zł.
Rozstrzygnięcie sądu konsumenckiego ma taka samą moc jak wyrok sądu powszechnego, a różnica polega na tym, ze od decyzji sądu polubownego nie można się odwołać - jest ona ostateczna.
Uwaga! Jeżeli sprzedawca odmówi wzięcia udziału w sądzie konsumenckim, swoich racji możesz dochodzić przed sądem cywilnym - w postępowaniu uproszczonym (gdy roszczenie nie przekracza 10 tys. zł) lub zwykły, W tym ostatnim musisz wnieść tzw. wpis tymczasowy, który wynosi 5% wartości przedmiotu sporu. 

Komentarze

Czytaj także...