Czy za opóźnienie pociągu należy się odszkodowanie?

Opóźnienie pociągu - odszkodowanie

Według statystyk prowadzonych przez Urząd Transportu Kolejowego niemal co 10 pociąg ma opóźnienie. Jeśli podróż pociągiem dalekobieżnym trwa co najmniej o godzinę dłużej dostaniesz odszkodowanie.



Jakie prawa mają pasażerowie, gdy pociąg ma opóźnienie?

Przepisy UE (rozporządzenie 1371/2007) jednoznacznie wskazują, że pasażer ma prawo do kompleksowej informacji od spółki kolejowej w trakcie podróży. Oraz do uzyskania odszkodowania i pomocy w przypadku opóźnienia pociągu.

Gdy czekasz zna pociąg, który ma opóźnienie powyżej 60 minut, masz prawo:
  • oddać bilet i uzyskać pełny zwrot jego ceny;
  • zmienić trasę podroży i skorzystać z najbliższych możliwych połączeń do docelowej lokalizacji na porównywalnych cenach;
  • zmienić rezerwację na późniejszy, dogodny termin;
  • otrzymać bezpłatny przejazd do miejsca rozpoczęcia podroży - jeśli dalsza podróż stała się dla Ciebie bezcelowa z powodu opóźnienia pociągu.

Jakie odszkodowanie za opóźnienie pociągu?

Niezależnie od powyższych praw, gdy podróżujesz pociągiem dalekobieżnym możesz otrzymać odszkodowanie:
  • 25% ceny biletu w przypadku opóźnienia wynoszącego od 60 do 119 minut;
  • 50% ceny biletu, gdy pociąg ma 120 (lub więcej minut opóźnienia. 
Uwaga! Pieniądze te przysługują niezależnie od przyczyny opóźnienia pociągu, czyli także wówczas, gdy doszło do niej z powodu złych warunków pogodowych. Przy czym, zasada ta nie obowiązuje, jeśli przed zakupem biletu zostaniesz poinformowany o opóźnieniu pociągu. Odszkodowanie otrzymasz, jeśli cena biletu przewyższa równowartość 4 euro (czyli ok. 17 zł).

Jak złożyć reklamację za opóźnienie pociągu?

Przede wszystkim musisz poprosić konduktora lub kierownika pociągu o poświadczenie, że miało miejsce opóźnienie.
Uwaga! Na złożenie reklamacji/wniosku masz rok od dnia podroży. Wraz z nią należy złożyć bilet oraz poświadczenie opóźnienia przez konduktora. Przewoźnik musi odpowiedzieć na wniosek w ciągu 30 dni.
Warto zachować kopie dokumentów. Będą potrzebne, jeśli przewoźnik nie odpowie na reklamację lub ją odrzuci i będziesz chciał odwołać się od jego decyzji. Niezwykle pomocną w takiej sytuacji będzie nowa instytucja - Rzecznik Praw Pasażera Kolei.

Rzecznik Praw Pasażera Kolei

Gdy spółka kolejowa nie uzna Twoje reklamacji, zwróć się do Rzecznika Praw Pasażera Kolei. Postępianie w ramach pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich jest bezpłatne i dużo szybsze niż sprawa sądowa - standardowo trwa do 90 dni.
Uwaga! Nie musisz stawiać się osobiście, bo spór rozwiązywany jest droga korespondencyjną.
Wniosek o wszczęcie postępowania należy przesłać:
  • na adres elektroniczny: rzecznik@pasazer.gov.pl;
  • bądź za pośrednictwem poczty tradycyjnej na adres: Rzecznik Praw Pasażera Kolei przy Prezesie Urzędu Transportu Kolejowego, 02-305 Warszawa. Al. Jerozolimskie 134. 
Wniosek znajdziesz na stronie www.utk.gov.pl. Są na niej szczegółowe informacje dotyczące postępowania. 

Komentarze

Czytaj także...