Jak uniknąć wyższych opłat za rachunki za prąd, gaz, telewizję kablową?

Opłaty za rachunki za prąd, gaz, telewizję kablową i inne? 

Gdy rachunek za telewizję kablową wzrasta o kilkanaście złotych, wiele osób często nie docieka, z czego to wynika. Po prostu zakładają, ze "tak to już jest", a tymczasem nawet niewielkie podwyżki płaconych co miesiąc rachunków mogą podnieść Twoje koszty nawet o 500 zł w ciągu roku.

Uwaga! Dostawcy usług telekomunikacyjnych i sprzedawcy prądu i gazu nie mogą dowolnie wprowadzać nowych opłat i wyższych stawek ani zmieniać warunków podpisanych z Tobą umów. Chroni Cię przed tym prawo.
Warto zatem poznać najczęstsze triki, którymi posługują się firmy, aby wyciągnąć od Ciebie jak najwięcej pieniędzy i jak nie dać się naciągnąć.

Sposób na "lepszą usługę"

Ten trik często stosowany jest przez dostawców internetu i telewizji kablowej.

Otrzymujesz pismo z "dobrą wiadomością", np. że Twój internet jest teraz szybszy lub że powiększono twój pakiet telewizji kablowej, a małym drukiem jest podana informacja, że w związku z "ulepszeniem" Twój rachunek wzrasta o kilka złotych. 

Niektórzy dostawcy informują, że aby uniknąć podwyżki musisz wypełnić specjalny formularz.

Kwota takiej podwyżki zwykle jest niewielka i dlatego większość klientów nie chce tracić czasu na wypełnienie druków i wysłanie ich do BOK.

Dla firmy to czysty zysk.

Czy dostawcy internetu i telewizji kablowej tak mogą?

Nie. Nie mają prawa decydować za Ciebie, np. pod pretekstem "podwyższenia standardu", i jeszcze żądać byś za to płacił.

Firmy nie mogą też żądać składania formularzy z oświadczeniem, że nie chcesz płacić więcej lub korzystać z dodatkowej oferty, a wręcz przeciwnie - to Ty, gdy chcesz skorzystać z szybszego internetu lub dodatkowych kanałów telewizji kablowej za wyższą opłatą, powinieneś wyrazić na to zgodę, np. podpisując aneks do swojej umowy.
Uwaga! Gdy dostawca internetu lub telewizji kablowej dołożył Ci dodatkowe lub "lepsze" usługi bez Twojej zgody, i teraz płacisz przez to więcej, zgłoś sprawę do UOKiK (infolinia konsumencka: 801 440 220 oraz 22 290 89 16 czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-18.00).

Sposób na zwykle czynności

Takie podwyżki wprowadzają najczęściej operatorzy telefonii komórkowej, sprzedawcy prądu i banki.

Do rachunku zostaną Ci doliczone opłaty np. za wystawienie faktury albo - w przypadku banków za czynności związane z obsługą konta osobistego, np. sprawdzenie salda, wypłatę małej kwoty z bankomatu.

Choć np. abonament za telefon komórkowy czy opłata za konto osobiste formalnie się nie zmienia, po wprowadzeniu opłat możesz dokładać do rachunku nawet kilkadziesiąt złotych miesięcznie.

Czy operatorzy telefonii komórkowej i banki tak mogą?

Wystawienie faktury nie powinno był płatne, ale można naliczyć np. koszt jej nadania. Banki mogą podnosić opłaty za prowadzenie konta osobistego w każdej chwili i chętnie z tego korzystają. Muszą tylko poinformować klientów. Dlatego uważnie czytaj pisma z banku.
Uwaga! Gdy opłata jest naliczana za samo wystawienie faktury, możesz ją zareklamować. Gdy otrzymasz pismo o nowych opłatach z banku lub o ich podwyżce, odwiedź swój oddział lub zadzwoń na infolinię. Poinformuj, że rozważasz przeniesienie konta osobistego do tańszego banku i zapytaj, które opłaty bak jest gotowy Ci obniżyć. Banki nie chcą tracić klientów, więc rezygnują czasem z opłat za kartę (jeśli ją masz) lub obniżają opłaty za przelwwy internetowe.

Sposób na wypróbowanie nowej oferty

Propozycje możesz otrzymać od dostawców telewizji kablowej i telefonii komórkowej.

Zadzwonią do Ciebie i będziesz namawiany do bezpłatnego wypróbowania usługi, np. nowej stacji dostępu do filmów w sieci, pakietu pomocowego.

Po czasie promocji (np. trzech miesiącach) usługa stanie się odpłatna. Gdy będziesz chciał zrezygnować, każą Ci zapłacić karę lub pokryć koszty "promocyjnej" usługi. W efekcie twój comiesięczny rachunek wzrośnie o kilkanaście złotych.

Czy dostawcy telewizji kablowej i telefonii komórkowej tak mogą?

Tak. Ale musisz być poinformowany o wszystkich warunkach. Także o tym, ze po upływie promocji usługa stanie się odpłatna i nie będziesz mógł jej wyłączyć bez poniesienia kosztów.
Uwaga! Jeśli konsultant nie poinformuje Cię o kosztach związanych z promocją, złóż reklamację. Zażądaj w niej odsłuchania rozmowy z konsultantem oraz anulowania naliczonej opłaty.

Sposób na obniżenie stawki

Propozycje "obniżenia" rachunku składają głownie akwizytorzy reprezentujący firmy sprzedające prąd, gaz i usługi telefonii komórkowej.

Oferowana stawka jest rzeczywiście niższa, ale niestety nie oznacza to, że będziesz płacił niższe rachunki.

Porównując Twoje rachunki ze swoją ofertą, naciągacze pomijają część kosztów, które będzie trzeba ponosić. Przez to pomyślisz, że ich cena jest korzystniejsza i zdecydujesz się na zmianę dostawcy, a gdy otrzymasz rozliczenie okaże się, że co miesiąc musisz dopłacać do każdego rachunku nawet kilkadziesiąt złotych.

Czy firmy sprzedające prąd gaz i usługi telefonii komórkowej tak mogą?

Nie. Akwizytor powinien przedstawić wszystkie koszty związane z zawarciem umowy, ale wie dobrze, że nic mu nie udowodnisz . Kiedy z namową podpisujesz umowę, wśród dokumentów jest też oświadczenie, że zapoznałeś się z warunkami oferty i cennikiem usług. Złożenie takiego podpisu utrudnia dochodzenie swoich praw, np. anulowanie umowy.
Uwaga! Skontaktuj się z Punktem Informacyjnym dla Odbiorców Energii i Paliw Gazowych udzielającym porad konsumentom (infolinia dla odbiorców: 22 244 26 36. Czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-15.00). Złóż reklamację. Opisz w niej nieuczciwe zachowanie akwizytora i zażądaj anulowania umowy lub (w razie odmowy) obniżenia kwoty rachunków do kwot, jakie płaciłeś w poprzedniej firmie. Napisz, że w razie odrzucenia Twojej reklamacji zgłosisz oszustwo dokonane przez akwizytora do prokuratury i do UOKiK-u.

Zasady zmiany opłat w umowie na telefon 

O planowanych zmianach w cenniku operator telefoniczny powinien Cię poinformować z co najmniej miesięcznym wyprzedzeniem. Może to zrobić na piśmie lub elektronicznie (np.mailem) oraz na stronie WWW.

W takim przypadku operator ma też obowiązek poinformować Cię o prawie do wypowiedzenia umowy, jeśli nie akceptujesz zmian cennika.
Uwaga! W razie skorzystania z prawa do odstąpienia od umowy z powodu braku akceptacji podwyżki cen nie ponosisz żądnych konsekwencji finansowych. Operator nie wtedy naliczyć kary ani domagać się zwrotu z tytułu udzielonych Ci rabatów i promocji.
Natomiast gdy upływa termin umowy (np. zawartej na okres dwóch lat) i chcesz unikać podwyższenia opłat, powinieneś podjąć decyzję o rozwiązaniu umowy po upływie jej terminu lun o jej przedłużeniu na nowych warunkach.

Jeśli nie podejmiesz decyzji, umowa może zostać automatycznie przekształcona w umowę obowiązującą na czas nieokreślony. Decydują o tym zapisy Twojej umowy.
Uwaga! Po zakończeniu umowy terminowej stawki i opłaty mogą wzrosnąć do kwot wskazanych w standardowym cenniku, bez promocji i upustów. 

Zasady zmiany opłat w umowie na prąd

Zanim sprzedawca prądu wprowadzi zmiany z w zawartych umowach, w tym również w cenniku usług, ma obowiązek Cię o tym poinformować.

Powinieneś otrzymać projekt zmiany, do którego sprzedawca jest zobowiązany dołączyć również informację o przysługującym Ci prawie do wypowiedzenia umowy (bez ponoszenia przez Ciebie konsekwencji finansowych). 
Uwaga! Powyższe zasady nie dotyczą zmiany taryf urzędowych zatwierdzanych przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki.
Pamiętaj, że zmiana sprzedawcy energii elektrycznej powinna być przemyślana. Przed podpisaniem umowy dokładnie ją przeczytaj.

Aby ustalić, czy umowa będzie dla Ciebie korzystna (i wpłynie na obniżenie rachunku), zapoznaj się nie tylko z oferowaną ceną, ale sprawdź też, czy nie ma w niej zapisów o dodatkowych opłatach i karach.

Oprócz ceny energii elektrycznej zwróć uwagę, na jaki okres jest zawierana umowa, oaz czy jest ona automatycznie przedłużana.

Gdy podpiszesz umowę poza siedzibą firmy (np. u siebie w domu), masz jeszcze 14 dni na jej przeczytanie i wypowiedzenie bez żadnych konsekwencji.

Komentarze

Czytaj także...